rotary-bestuurswissel.docx

Lieve mensen!

Een voorzittersjaar vliegt voorbij. Het lijkt wel gisteren toen ik voor het eerst het woord voerde in deze rol. De werkelijkheid is dat we een jaar verder zijn.

Het is een jaar van kennisvergaren geweest. Kennis over wat er allemaal onder duurzaamheid te vatten valt. Dat begon met de duurzaamheid van het landschap direct om ons heen, doordat ik jullie allemaal lid heb gemaakt van het Zuid-Hollands landschap.

De andere kant is duurzaamheid op wereldschaal, waar we kennis over hebben opgedaan door samen te kijken naar de documentaire An unconveniant truth, gepresenteerd door Al Gore.

En alles wat daar tusseninzat dat de revue heeft gepasseerd, van wilde bijen tot Tomatoworld en het schone afvalwater van het ziekenhuis in Delft. Ikzelf heb er veel van geleerd, ben me bewuster geworden van de problematiek. En ik hoop dat dit themajaar ook jullie tot verder nadenken heeft aangezet.

Maar niet alleen duurzaamheid is aan de orde geweest. Er is bijvoorbeeld een intensivering van de contacten met de andere Zoetermeerse Rotaryclubs op gang gekomen. We zijn zelfs al een aantal dingen samen gaan doen. Zij het nog heel voorzichtig, maar we hebben toch al meer leden van de andere Zoetermeerse clubs op onze bijeenkomsten gehad, dan in de tien jaar daarvoor bij elkaar.

Het uiteindelijke doel daarvan is om te zorgen dat we als collectief van Rotary’s een grotere impact krijgen op de Zoetermeerse samenleving dan als individuele clubs. Het staat nog maar in de kinderschoenen, maar het begin is er.

En stapje voor stapje, oftewel poco a poco, is er ook toegewerkt naar de projecten die ten doel hebben de Stichting Poco a Poco te ondersteunen. En volgende week is het zover, immers we gaan met z’n allen naar de film voor het goede doel. Mocht je je nog niet aangemeld hebben, het kan nog steeds.

Het zijn maar een paar highlights uit het afgelopen jaar. En er waren er uiteraard meer, ik noem het Staelduinse Bos, de autorally, de dag in de natuurtuin en onze gebruikelijke activiteiten in de decembermaand.

Wat ik ook belangrijk vind is dat wij, nog maar enkele weken geleden, onder elkaar een inventarisatie gehouden hebben, over onze eigen verwachtingen met betrekking tot de club. Het sociale aspect kwam daaruit naar boven als zeer belangrijk, ik zei daar net al wat over toen ik Wim toesprak. De fellowship, die verdergaat dan alleen maar het sociale. En ook de behoefte om met concrete korte akties, meer impact te hebben op de directe omgeving, op de stad zelf. Daar zit een uitdaging in voor Wieger. En Wieger, jij hebt die boodschap goed gehoord, zo weet ik.

Ik vond die inventarisatie waardevol, net als de rest van het bestuur overigens. En er zal een vervolg op komen. Wat ik op dit moment nog wil zeggen over die avond is dat ik het heel opvallend vond dat ieder van de aanwezigen heel open was en zich kennelijk binnen de club zo senang voelt dat alles gezegd kan worden. Dat wij zo vertrouwd zijn met elkaar is voor mij en voor vele anderen een belangrijke factor die ons aan deze Rotaryclub bindt. Van daaruit heb ik graag dit jaar invulling willen geven aan het voorzitterschap. Ondanks de beperkingen die daarbij voortvloeien uit een zelfstandig beroep, zoals ik gemerkt heb.

Wieger, de beurt is nu aan jou. Je hebt eerder gezegd dat je met de club een project wilt doen dat het thema duurzaamheid omzet in een actief doen door de club. Ik wil je daar buitengewoon veel succes bij toewensen. Je mag je daarbij, net als ik, gesteund weten door de rest van het bestuur. En ik hoop van harte dat jij je gesteund voelt door hetgeen uit de inventarisatie kwam, waarin eigenlijk algemeen gezegd werd dat wij projecten willen doen die concreet zijn, beperkt in de tijd zijn en vooral op de directe omgeving gericht.

De ambtsketen gaat nu naar jou.

Succes, meneer de voorzitter!