wim-afscheid.docx

Wim,

Jij was erbij toen in het jaar 2000 de Rotary Club Zoetermeer Stad werd opgericht. En nu 19 jaar later, heb je te kennen gegeven Rotary (grotendeels) achter je te willen laten, omdat de politiek veel tijd van je opeist. En dat vind ik/dat vinden wij jammer.

Ik kan me van de beginjaren de projecten herinneren die gericht waren op de familiekamer in het Lange Land. Jij was heel actief met het kaartspel en de daaraan verbonden loterij die veel geld in het laatje bracht. Je inzet in die akties was bijna tomeloos te noemen.

Je was ook een fervente organisator van de jaarlijkse barbecue, en trouwens ook van andere feesten en partijen waarbij jouw horeca ervaring, en die van jouw Carolien, buitengewoon goed van pas kwam.

Als ik denk aan de clubbijeenkomsten, zie ik jou als een zeer geïnteresseerde deelnemer. En we konden beter maar opletten als jij iets te zeggen had, want dan had je ook echt wat te melden.

Maar de belangrijkste bijdrage die jij aan de club gegeven hebt, zal een aantal van de leden verbazen, omdat zij er simpelweg geen weet van hebben.

Want jij bent de initiator, de uitvinder en de animator van de nazit. Dat is een fenomeen dat redelijk uniek is in Rotary-land, waar iedereen aan het eind van de bijeenkomst naar huis gaat.

Maar niet zo in Rotary Stad. Vanaf de oprichting in 2000 heb jij ervoor gezorgd dat er een aktief bezochte nazit ontstond, destijds in de bar van het Bridgehome. Daarmee werd de clubavond destijds wel twee of soms zelfs drie uur verlengd.

De grote kracht van de nazit is dat het een informele setting is, in tegenstelling tot de meer formele opzet van de clubavond zelf.

Die informele nazit heeft geleid tot vriendschappen onderling, het elkaar beter leren kennen dan in het beperkte bestek van een clubbijeenkomst mogelijk is, en legt een veel sterkere basis onder het fenomeen fellowship.

Toen Zoetermeer Stad opging in deze club, Zoetermeer Zegwaart, bleef je de nazit promoten. Tot grote verbazing van een aantal van de oudere leden van Zegwaart, die het fenomeen helemaal niet kenden en argwanend aanschouwden. Maar er waren er ook een paar, die, enigszins aarzelend, toch aanschoven in de nazit, bij die recalcitrante jongelui van voormalig Zoetermeer Stad.

En dat nu lag juist aan de basis van de uitstekende integratie die na de samenvoeging van de beide clubs heeft plaatsgevonden. Dat is zonder meer mede jouw verdienste.

Jouw woorden, nadrukkelijk vragend uitgesproken en voor iedereen hoorbaar: ‘we gaan toch nog niet naar huis?’, werkten aanstekelijk. Na verloop van tijd ontstond daaruit de club die we nu zijn.

Het valt iedere bezoeker van andere Rotary clubs op, dat we zo’n gezellige club zijn. Wij zijn zo vertrouwd met elkaar, dat alles gezegd kan worden. En waar we echte vrienden van elkaar zijn en niet zomaar vage kennissen.

Wim, jij bent degeen die nadrukkelijk aan de basis daarvan hebt gestaan, zoals ik al zei als initiator, uitvinder en animator van de nazit. Je bent daarmee van onschatbare waarde geweest voor de beide clubs waar je lid van was.

Nu je vertrekt raakt de club daarmee iemand kwijt die de signatuur van de club gevormd heeft. Iemand die nadrukkelijk aan de basis gestaan heeft van de club zoals wij die vormen, de vrienden die wij van elkaar zijn.

Daarmee verdwijnt dus een echte vriend uit het Rotary-beeld. En dat spijt mij oprecht.

Wim, enorm bedankt voor je bijzondere bijdrage aan onze club. Het ga je goed. En we zullen je met belangstelling volgen in de politiek.

In plaats van bloemen ...