New Orleans, let the good times roll again

New Orleans, Let Good Times Roll Again

Mogelijk internationale Rotaryconventie Amsterdam in 2018

Via LinkedIn beschrijft inkomend gouverneur Roel van der Voort van District 1580 zijn ervaringen tijdens het bezoek aan de conventie van Rotary International die dit jaar in New Orleans werd gehouden. Opvallend is de melding dat internationale conventie mogelijk in 2018 in Amsterdam gehouden gaat worden en dat er wellicht een koppeling komt tussen de databestanden van Rotary International en Rotary in Nederland .

Roel van der Voort: ‘Meer dan 15.000 Rotarians waren naar New Orleans gekomen, nadat in 2007 wegens Katrina het event niet door gegaan was. Frans Looijen (oud-gouverneur District 1610) en ik hadden extra belangstelling, omdat we een bid hebben gedaan om de conventie in 2018 naar Amsterdam te halen: we zijn al een ronde verder, voor Europa is alleen Milaan nog onze tegenstander.

Ik heb gemengde gevoelens over deze conventie: het niveau van de plenaire sessies was soms niet top, de plenaire ruimte dramatisch, terwijl in workshops vaak terug gevallen werd op bekend Rotary materiaal. Zelf bezocht ik o.a. sessies over social media, branding, en RYLA. We doen helemaal niet zo slecht in onze districten, was mijn conclusie. Sommige clubs zijn wat verder met het systematisch inzetten van Facebook, vele staan nog aan het begin. Ik heb diepgaand met RI gesproken over een koppeling van LeAd naar de ‘global database’ van RI: dit probleem gaan we oplossen.

New Orleans is een heel gezellige stad: veel dixieland platforms bij het eten. Erg warm hier: binnen 18 Cels, buiten 30. Om de conventie is een groot circus, het House of Friendship, met allerlei standjes, waar je Rotarysnuisterijen kunt kopen, maar ook over water, leadership. Ook traden er veel orkesten op van colleges die door Rotary gesponsord werden: indrukwekkend en goed voor de jeugd.

Ik was geroerd door een plenaire sessie over Polio, waar ook Bill Gates sprak. De teller staat op M$ 173.5. Dit jaar maar twee nieuwe gevallen in India: we zijn echt ‘this close’, dus we moeten deze kans niet laten ontglippen om aan deze vreselijke ziekte voor kinderen een eind te maken.

In 2012 wordt de conventie van Rotary International gehouden in Bangkok van 6 tot 9 mei.