Coffee Carreer maakt doorstart

Coffee Career maakt doorstart

Een aantal van onze leden was nauw betrokken bij projecten van de studentenvereniging SIFE. Hieronder een update.

Team project Wajongers Na een lange stilte van onze kant, hierbij een update van het project Coffee Career.
De laatste keer dat wij met jullie hebben gesproken, bereidden wij ons voor op het gesprek met het UWV. Helaas ging het project in de vorm die wij toen voor ogen hadden, niet door. Vervolgens zijn wij met bedrijven en instellingen gaan praten die ook met mensen werken met (lichte) psychische handicaps. Hierdoor konden wij meer een beeld vormen wat WAjongers wel zouden kunnen en wat belangrijk voor hen is als wij met hen een project zouden starten.

Coffee Career heeft een doorstart gemaakt. SIFE UvA wilde graag een project starten op de UvA om SIFE meer bekendheid te geven op de UvA. Dit heeft Coffee Career opgepakt. In mei van dit jaar heeft SIFE UvA de nationale competitie gewonnen. Er zijn veel bekende bedrijven die in de jury zaten (onder meer Unilever, Schiphol Group, Ormit, Randstad, Heineken en Akzo Nobel), doordat wij de competitie wonnen, konden we snel direct contact leggen met deze bedrijven. Unilever heeft voor ons met de UvA en Sorbon (de cateraar van de UvA) gepraat. Vanaf de zomer zijn wij gaan samenwerken met Sorbon.

Het project ziet er nu als volgt uit: 4 tot 6 WAjongers gaan 3 maanden in de koffiecorner van de UvA in het P.C. Hoofthuis werken, samen met een vaste medewerker van Sorbon. Deze koffiecorner was tot voor kort niet in gebruik. Wij zijn als team met het facilitair centrum van de UvA gaan praten en de UvA heeft besloten de koffiecorner voor ons project, ook vanwege het maatschappelijke karakter van het project. Die 3 maanden zullen zij met behoud van uitkering een stage volgen.

Wij hebben een heel behulpzaam persoon gevonden bij NAH reïntegratie, hij wilde ons graag helpen met de WAjongers voor het project. Hij had zelf niemand in zijn bestand, maar kende een manager bij het UWV die over de WAjong gaat. Zij regelen met zijn tweeën nu de selectie van de WAjongers en het UWV de doorbetaling van de uitkeringen. Tijdens de 3 maanden zal NAH de begeleiding verzorgen voor de WAjongers, ook betaald door het UWV. Na de 3 maanden zal er onder begeleiding en in overleg een passen vervolgtraject worden gekozen in de vorm van een baan bij Sorbon, een baan in de horeca bij een ander bedrijf of een opleiding tot horeca assistent.

Wij zijn nu zo ver dat we in februari 2011 willen gaan starten met het project, in de derde week van januari zal de opening plaatsvinden. Tot die tijd zullen we bezig zijn met het promoten van de koffiecorner onder de studenten en uitleggen dat dit een bijzondere koffiecorner is, de marketing regelen (zoals permanente borden in de koffiecorner met uitleg, duurzame koffiebekers met logo, flyers enz.), de opening voorbereiden en een intentieverklaring opzetten. Deze intentieverklaring laten wij door een bedrijf, Civil Code opstellen. Hierin zullen de partijen verklaren met elkaar samen te werken.

Wij zijn ook bezig het project duurzaam te maken, hierover hebben wij met een bedrijf One2Green gepraat. Echter, dit zal niet voor februari lukken dus het is iets waarmee we aan de slag gaan, maar meer op de iets langere termijn. Het gaat hierbij om afval scheiden (dat kunnen we wel gelijk doen), duurzame bekers bestellen, bijvoorbeeld een scherm ophangen met filmpjes waarom de koffiecorner duurzaam is zoals van Douwe Egberts: waarom is de koffie duurzaam, waar komt het vandaan etc. en wellicht een filmpje van Van Gansewinkel over hoe afval verwerkt wordt als het gescheiden is. Civil Code raadde ons aan om ook eens te kijken hoe wij een MVO kunnen worden.

Al met al is er veel gebeurd. Als jullie nog vragen hebben, of tips/advies voor ons, wij horen het graag!

Yvette Prüszner, SIFE Coffee Career