Een 1e klas bestuurswissel

Een 1e klas bestuurswisseling

Maandag 2 juli bezochten een vijftigtal leden van Minerva met hun partners de Koninklijke wachtkamer van Amsterdam CS. Zij werden rondgeleid en uitgebreid geïnformeerd door Ton Honing. Zo legde hij uit dat een koninklijke wachtkamer een ruimte op een spoorwegstation is, die is ingericht om gebruikt te worden door de Koninklijke familie als die per trein op reis gaat. Geen detail bleef onbesproken. Ook het fraaie gedecoreerde koninklijke toilet kon worden bezichtigd. Dat mocht echter niet worden gefotografeerd.

Er zijn nog vier van dergelijke wachtkamers in Nederland: Den Haag HS, Maliebaan (Spoorwegmuseum), Baarn en Amsterdam CS. De wachtkamers zijn eigendom van de Nederlandse Spoorwegen en niet van het Koninklijk huis. Het is cultureel erfgoed en zelden open voor het ‘gewone publiek’. Emmy Stoel heeft er voor gezorgd dat we deze fraai versierde ruimten konden bezoeken. Sinds kort heeft de NS een website waarmee een virtuele tour kan worden gemaakt: www.ns.nl/koninklijkewachtkamers.

Na dit leerzame bezoek werd het belendende Restaurant 1e klas bezocht. Daar werd een driegangen diner geserveerd, dat kon wedijveren met het Rosarium. Voor het hoofdgerecht blikte vertrekkend voorzitter Hans Leemhuis tevreden terug op het afgelopen jaar. Na het hoofdgerecht ontving Hennie van den Boogert van hem het voorzitterslint met penning. Hij ontvouwde een breed pallet aan plannen en voornemens voor het nieuwe Rotaryjaar. Ook stelde hij zijn team bestuursleden voor. Helaas ontbreekt daarin nog een inkomend voorzitter. Vandaar zijn oproep aan belangstellenden om zich op korte termijn te melden. Na het dessert ging iedereen vermoeid doch voldaan weer naar huis. De meesten met de trein.

Klik hier voor foto’s van de bestuurswissel