Bezoek van Nel Sangers, Gouverneur 2019 - 2020

Op woensdag 25 september mochten wij onze districtsgouverneur Nel Sangers verwelkomen Nel is sinds 2011 lid van RC Zeist en legde ons uitgebreid uit hoe je van gewoon lid gouverneur wordt. De jarenlange aanloop, de trainingen en de bezoeken aan de diverse nationale en internationale bijeenkomsten zorgen voor een gedegen voorbereiding.
Het hoogtepunt was de Conventie waar alle gouverneurs aanwezig waren en Mark Maloney, werd daar voorgeteld als Rotary International President-elect van dit jaar. Zijn jaarthema voor 2019-2020 is: “Rotary Connects the World”.

“Rotary verbindt de wereld” met als ondertitel ”Rotary verbindt jong, oud, vreemde en vriend” is dan ook het jaarthema in het Handboek voor Rotarians, te vinden op de website. Aan de hand van een stroomschema en foto's legt Nel vervolgens uit hoe de organisatie van Rotary in elkaar zit. Met 1.2 miljoen leden, 545 districten 36.00 clubs is het met recht een wereldwijde organisatie. N.b.: in ons district zijn er 78 clubs die Nel dit jaar allemaal zal bezoeken.
De 6 aandachtspunten van Rotary zijn: vrede en conflictbeheersing, preventie en behandeling van ziekten, water en sanitaire voorzieningen, gezondheid van moeder en kind, basisonderwijs en alfabetisering, economische en sociale ontwikkeling. Nel promoot verder bij het zoeken van nieuwe leden vooral ook te kijken naar mensen met ''hands-on'' beroepen. Bekijk ook eens een ander lidmaatschapsmodel. Flex lidmaatschap, minder frequent, zonder maaltijd, ander tijdstip.

Dat kan ons mogelijk helpen nieuwe leden aan ons te binden. Als besluit van haar boeiende presentatie meldt Nel de kernwoorden van dit jaar die ook de volgende 2 jaren zullen worden gebruikt: Vitaliteit – Flexibiliteit – Zichtbaarheid.

Wij kregen van het district een vaantje en de Rotaryvlag uitgereikt door Nel. Onze eigen voorzitter Paul Offerman bedankte haar na afloop voor de heldere presentatie en haar inspirerende betoog.