Veilig in Almere

Veiligheid in Almere

Op deze koude winteravond hadden we de aanvangstijd iets verschoven en konden wij om 18:45 uur onze gast Burgemeester Franc Weerwind verwelkomen in ons “clubgebouw” restaurant View aan het Weerwater. Nadat voorzitter Paul Offerman ook de leden en partners, en een “snuffelaar” had verwelkomd, gingen we over naar de gebruikelijke korte clubmededelingen, waaronder de aankondiging van de gisteren gehouden release van Almere Zaken. Vervolgens hielden we de traditionele Roll Call. Altijd weer leuk om te doen.

Na het diner en de koffie was het tijd voor de introductie van onze spreker.

Franc introduceerde zichzelf en vertelde dat hij geboren is in Amsterdam, Gestudeerd in Leiden (zelfde jaargroep als Willem Alexander), vervolgens een paar banen in de private sector en daarna burgemeester van Niedorp, Velzen en nu Almere. Naast het leidinggeven aan het college is de burgemeester ook verantwoordelijk voor de veiligheid in de gehele provincie Flevoland.

De burgemeester deed zijn betoog aan de hand van een PowerPoint presentatie en een uitgebreide parate kennis. Hij gaf direct aan dat Almere een groot veiligheidsprobleem kent dat niet te onderschatten is. Getalsmatig doen we het de laatste jaren niet slecht, maar toch is er in toenemende mate overlast in de openbare ruimte, bijzonder veel aandacht wordt er ook geschonken aan ondermijning. Interessant was ook de uiteenzetting over het werken in de vijfhoek i.p.v. de bekende driehoek. Aan de vijfhoek zijn is het onderwijs en zorg toegevoegd omdat daar veel kennis over doelgroepen zit en ook preventie mogelijkheden kunnen worden uitgevoerd. Franc Weerwind vertelde ons ook wat zijn bevoegdheden zijn en welke bestuursrechtelijke maatregelen hij als burgemeester onlangs heeft moeten nemen om de veiligheid van burgers te garanderen. Na een aantal zinvolle vragen te hebben beantwoord mocht de voorzitter de avond om 20:45 uur afsluiten met de overhandiging van onze clubvaan als dank voor deze mooie en interessante avond.