Nieuwe leden en Adriaan Heino "De IJsberg"

Nieuwe leden en lezing Adriaan Heino

Om precies 18:30 uur opent Paul de bijeenkomst en verwelkomt de leden, partners en de nieuwe leden Ellis en Louis. Voorzitter Paul Offerman heet ook Adriaan Heino welkom en geeft aan dat het een goed gebruik is om als wij gasten hebben, een Roll Call te houden.

Nog voor het diner ging de voorzitter over tot de installatie van de nieuwe leden Ellis en Louis. Paul gaf aan blij te zijn dat zij zich willen verbinden aan deze mooie club die onderdeel is van Rotary International met wereldwijd 1,3 miljoen leden. Hij memoreerde de 6 thema’s waar Rotary International mee actief is en gaf aan dat wij binnen onze club ook en vooral aandacht hebben voor regionale onderwerpen. Met het onderschrijven van de 4-way test werden zowel Ellen als Louis gedecoreerd met het Rotary speldje en onder applaus welkom geheten door de leden.

Na het diner start Adriaan Heino, verkeerspsycholoog zijn betoog, maar niet voordat Paul hem uitgebreid heeft geïntroduceerd. Paul noemde als voorbeeld een succesverhaal van een training die Adriaan en Paul hadden ontwikkeld voor 600 chauffeurs van TNT. Naast verbeterpunten op het gebied van schadereductie, Randstofverbruik en klanttevredenheid, leverde dit project een enorme besparing op door een veel lager ziekteverzuim. Oorzaak blijk de aandacht die door de trainingen aan de medewerkers werd gegeven.

Adriaan nam ons mee in de ongeval cijfers en letselschade, de kleine deukjes en de bijna aanrijdingen. Hij maakte gebruik van 2 flip overs en wat stiften. Met de beeltenis van een IJsberg werd snel duidelijk dat zich ook in schade land veel onder water afspeelt. Slechts weinigen nemen de moeite om de bijna incidenten te analyseren, terwijl juist daar een grote aanleiding ligt voor catastrofale ongevallen. 2 sectoren hebben dit wel goed begrepen, dat zijn de petrochemie en de luchtvaart. Een 2e deel van zijn presentatie ging over concentratie. Aan de hand van een simpel voorbeeld, namelijk de rode en groene schuif werd duidelijk waar de risico’s zitten. Afleiding is daar de grootste vijand. Tevreden en voldaan ging ieder rond 20:20 weer huiswaarts.