Aan tafel met Adri Duivesteijn

Als Rotaryclub Almere Weerwater club mochten wij op uitnodiging van ons lid Odette Breijinck aanwezig zijn bij de eerste editie van: “Aan tafel met …” De bedoeling is om architectuur nog nadrukkelijker op de agenda van de Kunstlinie Almere Flevoland te krijgen, naast de Architectuurprijs Almere (APA) en de Dag van de Architectuur.
Voor deze aftrap stond Adri Duivesteijn in het zonnetje. Er vonden 4 ronde tafelgesprekken plaats met als onderwerpen geschiedenis, Almere Poort-zelfbouwers, Growing green & Floriade en Oosterwold. Tafelheer was Maarten Kloos. Almere is een stad waar veel mogelijk is met zelfbouw. Dit komt omdat bouwgrond in handen is van de gemeente en niet bij voorbaat al van projectontwikkelaars. Adri Duivesteijn heeft veel mogelijk gemaakt voor de architectuur in Almere o.a. door regels soepeler te maken, zodat mensen hun droomhuis kunnen bouwen in Almere middels zelfbouw, maar bijvoorbeeld ook een gebouw als het Klokhuis in Poort is er dankzij hem gekomen. Als regels heeft hij de Almere Principles bedacht:

1. Koester diversiteit

2. Verbind plaats en context

3. Combineer stad en natuur

4. Anticipeer op verandering

5. Blijf innoveren

6. Ontwerp gezonde systemen

7. Mensen maken de stad

Treffend is dat na zijn vertrek uit Almere en door mindere verkoop van kavels tijdens de crisis de regels door gemeente minder goed gehanteerd worden. Dit wordt duidelijk door een voorbeeld van de bouwers van Het huis zonder ramen in Almere Poort. Toen de kavels niet snel genoeg verkocht werden, verkocht de gemeente ze alsnog aan projectbouwers. Dit leidde weer tot huizen als uitgerolde matjes. Dit was een reden voor de bouwers van Het huis zonder ramen om weer uit Almere te vertrekken. Adri Duivesteijn benadrukt dat men niet bang moet zijn om aan de Almere Principles vast te houden, ook niet als er een aantal kavels open plekken blijven. Hij benadrukt dat de Amsterdamse grachtengordel er zo 100 jaar over gedaan heeft om een aaneengesloten geheel te worden.

Tijdens de avond was ook het boek over hem “Adri Duivesteijn Vanzelfsprekend maar niet normaal.” te koop. De avond werd opgeluisterd door optredens van Egon Kracht en Noortje Braat. Odette kwam aan het einde nog op het podium om iedereen te bedanken. Zij reikte aan Adri Duivesteijn een beeldje uit, gemaakt door Frode Bolhuis. Duidelijk was dat dit een avond was waar een enorme organisatie aan vooraf is gegaan. Hulde aan ons gewaardeerd lid Odette Breijinck voor de prima organisatie.