Vervalsing in de kunst

Na een zeer gezellige nieuwjaarsborrel op 10 januari was het woensdag 15 januari tijd voor de eerste reguliere clubavond in ons vertrouwde restaurant View.

Voorzitter Paul opende deze bijeenkomst met een speciaal welkom aan de meegekomen partners van Rotarians en een drietal gasten die komen snuffelen Uiteraard starten we met een Roll Call. Na de gebruikelijke korte mededelingen is het na de heerlijke maaltijd tijd voor de presentatie van ons gewaardeerd lid en Kunsthistorica Odette Breijinck over “Vervalsing in de Kunst”. Ze steelt wederom de show met een mooi opgebouwde presentatie over vervalsingen en de gevolgen daarvan. Aan bod kwamen de vervalste dagboeken van Hitler, een echte en namaak Rolex, schilderijen van Pieter Breugel de Jonge en Joost van Geel en het museum van René Loesberg in Drenthe.

Misdaad loont ook hier niet, want velen hebben lange gevangenisstraffen gekregen. Wetenswaardig is dat er in China bedrijven zijn waar veel kunst wordt nagemaakt, zonder direct te willen vervalsen. Zo kun je een handgeschilderd schilderij van Jan Steen look a like voor een prikkie kopen. Odette sluit af met een filmpje uit “Tussen kunst en Kitsch” over één van de drie Stokkenstoelen van Rietveld, op een rommelmarkt gekocht voor 20 gulden en nadien getaxeerd op 120.000 gulden. Odette krijgt een groot applaus waarmee tevens de 1e clubavond in 2020 wordt afgerond.