Wandeling in het Kromslootpark

Nu er eindelijk weer mogelijkheden zijn om elkaar te ontmoeten maakten we meteen maar gebruik van het mooie weer en het gerenoveerde Kromslootpark. Om 18:00 uur verzamelden wij met z’n allen bij ons lid Marian Visser en partner Rob Pot. Vooraf had Marian voor iedereen een heerlijk lunchpakket gemaakt en konden we als een heuse wandelclub de paden op en lanen in.

Alle doorgaande wandel- en fietspaden in het park zijn vervangen, waarna ook nieuwe bruggen zijn aangebracht. Grote delen van de vlaktes zijn verlaagd en de water-huishouding verhoogd, waardoor er een vennenachtige uitstraling wordt gerealiseerd. Tenslotte is er nog een uitkijkheuvel aangelegd vanwaar je over de grote vlakte kunt kijken. Doordat er ook wildroosters zijn aangebracht kunnen er grazers wonen en zorgen de schapen er voor dat de berenklauwen populatie in de hand wordt gehouden. Dat laatste lukt niet erg, zo konden wij met eigen ogen waarnemen. Jammer dat dit zo’n hardnekkig probleem geworden is.

Aan het einde van de wandeling passeerden wij Het kunstwerk ‘De Urn’ van kunstenaar Armando. Dit indrukwekkende kunstwerk in het Kromslootpark was nauwelijks meer te zien. Onze moederclub Rotaryclub Almere heeft daar verandering in gebracht. Zij ontdekten een tijdje geleden dat het kunstwerk in het Kromslootpark - van vijf meter hoog en twee meter diep - door wilde bosschages en berenklauwen niet meer te zien was vanaf de openbare weg. Ook bleek het ernstig vervuild. Het beeld stond op een uitzichtheuvel naast het parkeerterrein De Bergplaats in het park, maar was moeilijk vindbaar en bleek ook nog eens verzakt. In overleg met de gemeente, Staatsbosbeheer en museum De Paviljoens werd in de directe omgeving een nieuwe en meer zichtbare plek gevonden. Daar staat De Urn inmiddels, schuin tegenover De Bergplaats op een nieuwe sokkel en mooi gereinigd. Op een dertigtal meters naast het Blanchard (fiets)pad.

Na precies 1 uur, 35 minuten en 4,2 kilometer streken wij neer in de prachtige tuin van Marian en Rob voor een gezellig afzakkertje. Blij dat we elkaar weer eens op ontspannen wijze hebben gezien en kunnen bijpraten, ging ieder rond 20:30 uur huiswaarts met dank aan Marian voor de superleuke wandeling en de gastvrije ontvangst.