Milieubelasting door voedselketen

Spreker op woensdag 8 september 2021 is Fiona Engelhardt. Zij is studiegenoot van Amber, dochter van Marian Visser, een van onze leden Fiona is Duitse en komt uit omgeving van München. Haar presentatie gaat over de Milieubelasting bij voedselproductie..

Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report is heel duidelijk: Humans are to blame for global warming. Deze lezing heeft als doel wat kunnen wij doen, hands on, om duurzamer te leven. Duurzamer, maar ook minder en bewuster consumeren, meer doen met minder. Van belang zijn: watergebruik, verpakkingen, eiwitverzorging, productieplaats, voedselverspilling en transport. Plastic is niet altijd slecht. Belangrijk om plastic goed te gebruiken en te recyclen. Een katoenen tas moet wel 120x gebruikt worden om milieuvriendelijker te zijn dan plastic tas, mits deze laatste goed gerecycled wordt.

Fruit en groente duurzaamheid bepaalt door: seizoen, kas, pesticiden, verpakking, waar vandaan, vervoer, wat verder nodig:

Gekweekt: in eigen tuin geen uitstoot
in seizoen lokaal +/- 10g CO2 per stuk
in ander land +/- 80g CO2 per stuk

Kies je toch voor tropisch fruit dan heeft een banaan als voordeel dat hij goede schil heeft en daardoor geen verpakking nodig, lang houdbaar kan per schip vervoert worden i.p.v. vliegtuig.

Asperges intensieve landbouw, lokaal 125g CO2, uit ander land 3500g CO2, dit door alles wat er voor nodig is, o.a. veel water.

Vlees grote impact, beter om minder te consumeren en kip weer beter dan herkauwer.
In steden al wel verandering naar minder vlees. Spanje, Frankrijk en Italië nog wel veel vlees, maar dan wel high quality.

250g rundvlees kost +/- 10000-20000g CO2, vergelijk met
250g geïmporteerde asperges +/- 3500g CO2

Vleesvervangers zijn beter dan echt vlees, bijv. Beyond Meat. 96% van soja productie in Zuid-Amerika gaat op aan veevoer en bakolie.

Zuivel: emissies voor jaarlijks 1 glas 200 ml per dag:

Koeienmelk 229 kg
Sojamelk 71 kg
Havermelk 65 kg
Amandelmelk 51 kg

Echter door de enorme toename van amandelmelk consumptie, zijn er veel nieuwe boomgaarden aangeplant, die verbruiken weer o.a. meer water waardoor de productie minder gunstig geworden is.

Niet alleen CO2 bepaalt de impact, maar ook de benodigde hoeveelheid water:

Rijst gebruikt 2497 l/kg
Aardappels 287 l/kg
Rundvlees 15415 l/kg
Kaas 3178 l/kg
Appel 822 l/kg
Kool 237 l/kg

Door globalisering meer transport, helaas dan ook nog containers vol heen en leeg terug.

Verpakkingen liefst voorkomen, maar zijn vaak ook nodig:

- tegen voedselverspilling, bijv. komkommers door plastic veel langer houdbaar
- voedselveiligheid
- aanwijzingen, waarschuwingen of voor bereiding
- marketing

Dan belangrijk goed recyclen, beste dan mono layer product, echter vaak combinatie verschillende lagen in verpakkingen, dit maakt heet veel lastiger.
Ongeveer 1/3 deel voedsel is voedselverspilling, dit gebeurt tijdens de productie, in supermarkt en thuis. Bijvoorbeeld green washing is goede producten doordraaien.
Zie filmpje op YouTube: Food wastage footprint:

Het geheim van verandering is om niet alle energie te richten op het bestrijden van het oude, maar op het bouwen van het nieuwe.

Veel wijzer geworden over dit thema gingen wij allen voldaan weer huiswaarts met dank aan Fiona Engelhardt.