Hospice Almere

Woensdag 23 maart bracht onverwachts gouverneur Coen Hoencamp een bezoek aan ons. Hij was op doorreis speciaal gekomen om ons gewaardeerd lid Francisco Smeur het certificaat en speld te overhandigen voor een succesvol doorlopen 3- daagse RLI cursus.

De gastspreekster van de avond was Zegerien Minnaar. Zegerien is lerares Duits en heeft onze past president Alie Boorsma leren kennen, doordat beide dochters in dezelfde klas hebben gezeten. Alie en Zegerien hebben daarna altijd contact gehouden. Naast het docentschap is Zegerien sinds 2018 vrijwilligster in het Hospice Almere, daarvoor was zij 7 jaar werkzaam bij Parkhuys Almere, een inloophuis voor mensen met kanker.
Een aansprekend motto voor mensen in hun laatste levensfase is:

“Leven toevoegen aan de dagen “ i.p.v. “ Dagen toevoegen aan het leven “

Het jaarmotto van Alie “Hollen of stilstaan “is eveneens het gedachtengoed van Zegerien wanneer zij mensen in het laatste stadium van hun leven begeleidt. Zij probeert er voor de patiënten te zijn, een luisterend te oor hebben, kortom er zijn! De hoofdtaak van de vrijwilligers is het ontzorgen, waken, verzorgen en luisteren. Speciale wensen zijn ook mogelijk, b.v. een visje van de markt of hamburger van Mac Donalds. De vrijwilligers zijn van 07.00 uur tot 23.00 uur aanwezig in tijdsblokken van 4 uur. Naast de vrijwilligers is er ook altijd 24/7 verpleging aanwezig. Ook wordt geestelijke verzorging gefaciliteerd!

Zegerien is erg blij met de nieuwe locatie aan de Meesterstraat 69A. Met foto’s leidt zij ons door het gebouw met verschillende kamers. Het geheel is ruim opgezet met een gezellige woonkamer en ruime slaapkamers. Elke kamer heeft een eigen toilet en douche. Indien gewenst mogen de patiënten ook spullen van thuis mee nemen om het iets persoonlijker te maken. In het oog springt de keuken, die door de gezamenlijke Rotaryclubs Almere en Innerwheel Almere - ‘t-Gooi is aangeboden na een succesvolle veiling tijdens de Haringparty in 2019.

Afbeelding met vloer, binnen, muur, keuken

Automatisch gegenereerde beschrijving

Indien er een brandende kaars in een lantaarn voor de deur staat, is dat het teken, dat er iemand is overleden. Over de kist wordt dan een speciale deken met daarom geschreven “Een laatste groet van het Hospice” gelegd. Elke overledene wordt door de medewerkers uitgeleide gedaan naar de auto. Twee keer per jaar is er een bijeenkomst, waarbij alle overledenen nogmaals genoemd worden en ze in bijzijn van familie en medewerkers worden herdacht.