Maldon weekend 9 - 11 september

Het weekend van 9, 10 en 11 september 2022 stond bij onze club in het teken van ons tweejarige meeting met de fellows van onze zusterclub uit Maldon (GB). Afwisselend zijn wij in Maldon of zij bij ons een weekend te gast. Dit jaar was natuurlijk de Floriade een van de redenen om de fellows bij ons uit te nodigen. Na een vermoeiende, vertraagde vliegreis en urenlang wachten om door de douane te komen, konden wij onze fellows rond 17:15 uur begroeten in de aankomsthal van Schiphol. Daarna snel naar Holiday In in Almer Buiten, opfrissen en omkleden en door naar de Bierfabriek aan de Esplanade. Daar hebben we na het welkomstdrankje gezellig bijgepraat, kort het programma toegelicht en vervolgens genoten van een heerlijks Hollands diner met kip en frietjes. Rond 23:00 uur was het tijd om naar het hotel te gaan om zich voor te bereiden op een drukke dag hierna.

Zaterdag ochtend haalden we onze vrienden op met de auto om hen naar de Urkwal te brengen. Daar lag de Jan van der Heyden klaar om op te stomen naar het Weerwater. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind en konden we droog over varen naar de steiger van de Floriade. Onderweg even de spuit getest en zo gingen we op een heel bijzondere wijze naar de tuinbouwtentoonstelling in Almere.

Aangekomen op de Floriade brachten we eerst een bezoek aan het Green House. Onze gasten waren diep geroerd door de prachtige bloemenzee en de voorbeelden van innoverende teelttechnieken en verticale kasbouw.

De lunch stond om een uur of 12 klaar aan het einde van de Green House en bestond louter uit Flevolandse producten die heerlijk smaakten. Toen de buikjes gevuld waren konden we genieten van een 360 ° film over innovatie in de agricultuur door o.a. de universiteit van Wageningen. In deze film laat men zien waardoor Nederland zijn positie in de wereld op het gebied van voedselproductie heeft verdiend. Daarna was het tijd om het park te bezoeken, waarbij we keuzes moesten maken omdat er veel te veel te zien is voor één dag.

Nadat de Jan van der Heyden ons weer keurig had afgezet op de Urkwal, snel omkleden in gala en met div. auto’s naar Muiden. Daar hebben we een mooie avond gevierd in restaurant De Doelen. Mooie woorden van onze voorzitter Marian Visser, heerlijk eten en drankjes en goede gesprekken maakten de avond tot een groot succes.

De volgende dag, zondag was al weer de laatste dag van dit fellowsweekend. Nadat we de gasten in het hotel hadden opgehaald gingen we naar Duin, waar stadsgids Paul Meekel ons verwelkomde voor een wandeling door dit prachtige stadsdeel dat wordt gerealiseerd naar een visie van oud wethouder Adri Duivensteijn.

Last but not least genoten we van een heerlijke lunch in Brasserie Zuyder, waarna we onze gasten naar Schiphol hebben gebracht. Al met al kijken we terug op een geweldig weekend, met veel dank aan ieder die hier aan heeft meegewerkt.