1e Land Art Rally voor Clubleden

Zaterdag 17 september hebben we eindelijk de 1e Almeerse Land Art Rally kunnen rijden. Deze rally is al in 2020 voorbereid met als doel een sponsorrit te organiseren ten bate van de Kinderkliniek Almere. Helaas heeft Corona gezorgd voor grote vertraging, maar geen afstel. Nu hadden wij als club de gelegenheid om een preview te houden als generale repetitie. 2 dagen voorafgaand aan de rit hebben we nog even de route verkend en stuitten we op maar liefst 2 wegafzettingen op de geplande route. Met de nodige flexibiliteit en creativiteit hebben we de route aangepast. Een paar nieuwe vragen bedacht en het toerboekje opnieuw ingericht.

Om 9:45 uur waren de deelnemers present bij Mercedes Benz dealer Stern in de Huchtstraat waar filiaalmanager Paul van der Zwan onze gastheer was. Nadat iedereen voorzien was van een heerlijke kop koffie en een lekkere koek werd het dagprogramma uitgelegd en kreeg iedereen een toerboekje uitgereikt waarin de routes stonden uitgelegd en diverse vragen waren opgenomen met als doel aan het eind van de dag een winnaar te kunnen selecteren. Direct werd al medegedeeld dat over de uitslag geen reclame mogelijk was, dus had de jury Carte Blanche . Exact 10:45 uur vertrok de eerste deelnemer waarna elke 5 minuten een volgende equipe van start ging.

Het eerste deel ging via de Waterlandseweg en de Vogelweg over binnenwegen naar het Veluwemeer en vervolgens naar het 1e Land Art object genaamd Riff, gemaakt door Bob Gramsma in 2019. Het gevaarte meet 37,5 meter lengte, 13 meter breed en is 7 meter hoog. Het is het 8e landschapskunstwerk van de collectie Land Art Flevoland.

Vervolgens ging de rit via Elburg (polder uit) Kampen, langs het Vossenmeer, via Ketelhaven naar Dronten alwaar er een heerlijke lunch klaarstond van het Mechanisch Erfgoedcentrum MEC. Vandaag was daar de maandelijkse Stoomdag en kon iedereen na de lunch genieten van welkende stoomwalsen, draaiende scheepmotoren etc. etc.

Nadat iedereen voorzien was van een gevuld buikje en de nodige indrukken van de nostalgische technieken, werd het tijd om weer on route te gaan. We vervolgden onze weg de polder in via de Lisdoddeweg, het Larserbos, het vliegveld naar Lelystad, we doorkruisten het Hollandse Hout en via de Knardijk en de Houribweg kwamen we aan bij restaurant NEXT aan de ingang van Bataviastad. Daar was er gelegenheid voor een drankje en een sanitaire stop.

Toen de glaasjes leeg waren, ging de rit weer verder via de Houtribweg naar Swifterbant. Door dit pittoreske plaatsje gereden gingen we naar het 2e landschapskunstwerk dat we vandaag zouden bezoeken. Dit was het Observatorium, aangelegd in 1977 en gemaakt door Robert Morris. Van bovenaf gezien liggen de cirkelvormen er uitheems bij. Die cirkels zijn de concentrische aarden wallen die het Observatorium van Robert Morris (1931-2018) vormen. In de aarden wallen heeft Morris drie openingen aangebracht, driehoekige ‘vizieren’ die de seizoenen zichtbaar maken. Door het middelste vizier, dat is gemaakt van staal, kun je in de herfst en de lente de zon zien opkomen, als de dag en de nacht even lang zijn, op 21 september en 21 maart.

Nadat we die indrukwekkende kunstwerk goed hadden bekeken werd het tijd voor de laatste etappe van onze Land Art Rally. Dwars door het centrum van Oostelijk Flevoland Kruisten we weer de Knardijk en reden via Zeewolde naar de rand van de Oostvaardersplassen om langs de Trekweg Almere te bereiken. Daar gingen we af op onze eindbestemming restaurant View, het “clubhuis” van onze Rotaryclub Almere Weerwater. Daar had de jury de zware taak om de winnaar van de eerste- en poedelprijs bekend te maken. Dat lukte natuurlijk. De prijswinnaars werden getrakteerd op een heerlijke fles bubbels.

Tenslotte werd deze supergezellige dag afgesloten met een BBQ waarna ieder voldaan en rijk aan ervaringen huiswaarts keerde.