Bart Dehue: Biomassa

9 november 2022 stond een lezing over Biomassa door Bart Dehue op het programma.

Het was een inspirerend betoog. De lezing ging veel over cijfers gerelateerd aan het klimaat en de uitstoot van CO2 en om de uitstoot terug te brengen. Opwarming bepaald door het broeikaseffect van CO2. CO2 gaat nooit meer weg uit de lucht.

Belangrijk is het carbonbudget, daar mogen we niet overheen komen maar wat betreft de temperatuurverhoging van 1.5 graden, die halen we niet meer, we gaan richting 2.0 graden. Biomassa, de vraag is hoe en waar gebruiken we het en niet of we het gebruiken. Klimaatorganisaties houden veel tegen, ook windmolenparken, evenals de heer Vollenbroek. De politiek is moeilijk te overtuigen om bepaalde beslissingen te nemen omdat het de politieke partijen stemmen kost. Biomassa is 54% van de totale productie van duurzame energie. Zon en wind energie winnen het momenteel.

Warmte transitie is een ondergeschoven kindje. Een open haard met hout is niet rendabel, 90% verdwijnt in de schoorsteen en er komen roetdeeltjes in de lucht. Palletkachels zijn beter, de warmte blijft in de woning.

Om biomassa te verkrijgen, moeten er bomen gekapt worden. Veel bomen komen uit de Baltische staten en Noord Amerika. Na het kappen worden de bomen vervoerd naar de zagerij en van daaruit naar de schepen. Dit kost ook energie en is moeilijk te vertellen. De bomen worden uiteraard ook gebruikt voor andere doeleinden.

De politiek gaat voor keuzes die makkelijk zijn voor de Kamerleden, die geen er geen verstand van hebben en geen biomassa willen, maar aan de kiezers en stemmen denken. Sta biomassa toe als er geen alternatief is. Wind/ zon en biomassa zijn duurder dan fossiele brandstof. Procedures moeten sneller, bij. De heer Vollenbroek ligt dwars en gaat naar de rechter en er is al 1,5 jaar geen zitting. Het duurt veel te lang voordat er een uitspraak is.

Om 20.00 uur was de positieve afsluitende conclusie dat de ontwikkeling van zon en windenergie snel gaat.