Harro Labrujere "Kringwijs"

Woensdag 16 november hadden wij Harro Labrujere op bezoek.

Harro is medeoprichter van Kringwijs, een stichting waarbij de samenleving centraal staat
en waar iedereen een plaats heeft om zich te bekommeren om de medemens. De eigen kracht staat centraal. Het idee is ontstaan uit de zorg voor kinderen, zij moeten centraal staan. Daarbij worden gezinnen ondersteund om de zorgkring zo groot mogelijk te maken.

Het uitgangspunt is voorgelegd aan de gemeente Amsterdam en daar positief ontvangen, wat geresulteerd heeft de oprichting van Kringwijs.

De doelgroep zijn niet alleen de kinderen, maar ook mensen die een zorgelijk leven lijden en/of buiten de pas lopen.

Uitgangspunt is een ontwerpproces “Iemand Erbij“ Hierbij kan hulp ingeroepen worden door familie, buurtbewoners, woningcorporaties , GGZ professionals, maar ook politie of andere hulpverleners uit de gemeente.

Streven daarbij is, dat men uitgaat van een basis van gelijkwaardigheid, waarbij geen drang of dwang wordt uitgeoefend. Inmiddels zijn projecten opgestart in Amsterdam Nieuw-west en Amsterdam Zuid oost.