Koken in kookstudio ‘Ronald Roos kookt’

Tekst en foto’s: Frits Boddeman | 10/09/2019

Na het ‘zomerreces’ werd het clubjaar 2019/2020 op 10 september geopend met een ludieke activiteit. Hoewel de naam van kookstudio ‘Ronald Roos kookt’ in Middenbeemster doet vermoeden dat Ronald het werk zou doen, werd het bij binnenkomst al snel duidelijk dat we zelf de handen uit de mouwen moesten steken. Alleen de boodschappen waren al gedaan...

De kookstudio van Ronald is ondergebracht in een voormalige garage en heeft het meeste weg van een supergrote eetkeuken. Een belangrijk deel is ingericht met werktafels, kookplaten en kasten vol kookgerei. Daarachter is de ‘eetkamer’, waar alle koks (m/v) na gedane arbeid de door hen bereide gerechten opdienen en gezamenlijk het diner nuttigen.

Er stond de bereiding van een Italiaans driegangendiner op het programma. Dus schorten voor en aan de slag onder de bezielende leiding van Ronald, die zowel onze kookkunsten, maar vooral ons zelfvertrouwen aanwakkerde door iedereen consequent met ‘chef’ aan te spreken.

Uiteindelijk kwamen (niet zonder inspanning en soms enigszins later dan gepland) de volgende gerechten uit de keuken:

• Tortine di zucchine fritte, een taartje van gebakken courgette
  • Risotto condragoncello ai funghi e Parmigiano, risotto met paddenstoelen, dragon en Parmezaanse kaas
  • Varkens gebraad met puree van aubergine, opgediend met gegrilde pompoen en rozemarijn, groene bonen met tomaten en Parmezaan
  • Budino di ricotta con mela caramellata. een taart (cake) van ricotta kaas met gekaramelliseerde Beemster appeltjes

Een zeer geslaagde avond met een gezellig en smakelijk diner als slot! En nu maar hopen dat het thuisfront van de clubleden deze webpagina overslaat. Anders komen we daar niet meer weg met een gebakken ei of een andere ‘gemaksmaaltijd’.

ZIE OOK:

Website kookstudio 'Ronald Roos kookt'