23 oktober 2019: Bedrijfsbezoek KNRM

23 oktober 2019: Club bezoekt KNRM

Wie direct aan de kust woont, kent van huis uit de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij, de KNRM. Een geheel door vrijwilligers en zonder enige subsidie gerunde reddingsmaatschappij. En dat in Noordwijk al sinds 1825!

De organisatie spreekt zeer tot de verbeelding, met haar stoere uitstraling en haar indrukwekkende materiaal. Met haar stoere bemanning ook, die een zware training moet ondergaan.

De KNRM bestaat al sinds haar oprichting van giften. Iedere zichzelf respecterende kustbewoner is donateur, zelfs al vindt hij of zij pootjebaden al te ver gaan en zal hij er zelf waarschijnlijk nooit gebruik van hoeven maken. En veel giften komen ook uit erfenissen.

Bij onze club is ons lid Alex Schmidt de liaison met de KNRM, waar hij een bestuursfunctie heeft. Hij legde ons (voorsommige nogmaals) uit hoe de organisatie te werk gaat en hoe die in elkaar steekt. Dat er voor reddingswerk nimmer een rekening gestuurd wordt, zelfs al is het duidelijk aan broddelwerk van de te redden persoon te wijten (denk aan zonder voldoende brandstof met je plezierjacht de zee op gaan, geen acht slaan op weersvoorspellingen etc.). Dat wordt zeker heden ten dage in onze commerciële samenleving soms wel als vreemd ervaren, maar het scheelt ook veel werk. En gezeur, zoals iedereen die wel eens facturen verstuurt weet.

Wat sommigen, zoals de schrijver van dit stukje, niet wisten is dat veel werk van de KNRM ook gaat zitten in de kusthulpverlening. Station Noordwijk beschikt over een 4x4 drive Mercedes Unimog, die reddend kan optreden in de duinen en op het strand. Er is namelijk geen enkel 4x4 ambulance- of politievoertuig beschikbaar, waarin patiënten liggend vervoerd kunnen worden, dus dan wordt bij ongevallen op het strand of in de duinen de KNRM ingeschakeld. Het meest voorkomend zijn paardrij ongevallen.

En ook dan verleent de KNRM haar diensten zonder kosten in rekening te brengen. Dat vond iedereen nou wel heel vreemd, want een ambulance brengt voor een ritje naar het ziekenhuis in leiden al gauw € 700,-- in rekening…..

Er is altijd geld nodig. Voor apparatuur en nu ook weer voor een nieuw onderkomen. Dat is te klein voor de moderne apparatuur en overigens ook totaal verouderd. Bij storm dreigt het dak los te komen….

Door de stikstofproblematiek ligt dat stil.

(Voor wie dit stukje over 5 jaar pas leest: medio 2019 lag opeens het hele land stil, omdat je moest aantonen dat je bouwactiviteiten geen extra stikstofneerslag opleverde in een van de 167 Naturo 2000 gebieden. Wat dus gewoon never nooit niet lukte. Gelukkig kwam er daarna spoedig reparatiewetgeving en bleef ons een nieuwe, ditmaal door juristen aan de hand van EU-wetgeving verzonnen, crisis bespaard. Hopen we)

Zie hier een foto impressie.