21 september 2022: Club sponsort Rotary Challenge Gambia

Rotary Challenge Gambia

Uit het persbericht van Rob en Rob:

“Als je met pensioen gaat, heb je alle tijd om mooie, leuke, uitdagende en “zinnige” dingen uit te denken en te doen. En ja…wat leuk, mooi, uitdagend en zinnig is, is natuurlijk zeer persoonlijk. Een van die “dingen” is om mee te doen aan de “Rotary Challenge Gambia” op 21 oktober 2022.

Rob Kool heeft die afweging gemaakt. Samen met zijn buurman Rob Arts hebben ze een oude Nissan X-Trail gekocht, ze rijden daarmee naar Gambia waar die voor het goede doel wordt verkocht

Het mooie (en zinnige) van het verhaal is dat ze een goed doel ondersteunen, namelijk talentvolle meisjes in Gambia in staat te stellen te studeren en een toekomst op te bouwen. Het leuke is de uitdaging, het avontuur om een rit van ruim 7400 km door Europa en Afrika te maken.

Beiden hebben ze al veel mooie reizen op andere continenten meegemaakt. Ze hebben gezien dat welvaart en welzijn een niet vanzelfsprekende zaak is. Heel veel mensen moeten iedere dag, 7 dagen in de week en 365 dagen in het jaar knokken voor hun bestaan. Kansen zijn er niet voor iedereen. Soms moet je wat geluk hebben dat iemand je een steuntje in de rug geeft om een stap te kunnen maken.

Deze challenge is voor hun de ultieme gelegenheid om mensen een steuntje in de rug te geven. Wat is er niet mooier dan talentvolle jonge meiden te laten studeren om de kansen te vergroten in hun leven. Anderzijds is een rit van ruim 7400 kilometer dwars door Afrika één groot avontuur.

Op 21 oktober vertrekken ze met 13 andere equipes richting Afrika om mee te doen aan de Rotary Challenge Gambia. De tocht is al twee keer door Corona uitgesteld.

In de auto’s worden zoveel mogelijk hulpgoederen, zoals schoolspullen en medische materialen meegenomen.

Ze hebben naast de hulpgoederen ook ruim (jong gebruikte) 200 mobiele telefoons en 100 laptops tot hun beschikking gekregen. Die zijn daar zeer schaars en ontzettend nodig om modern onderwijs (digitaal) te kunnen volgen.

Ze ondersteunen de Stichting Scholenplan Gambia. Deze stichting bouwt en onderhoudt scholen en ondersteunt leerlingen en schoolbesturen in Gambia.

De nadruk ligt op het 'Excellent Student Program' daar worden meisjes die goed kunnen studeren maar dat niet kunnen betalen door de stichting ondersteunt. Goede studentes worden in staat gesteld om door te leren, zelfs tot en met de universiteit.

Een Nederlandse contact- en vertrouwenspersoon van de stichting regelt alle zaken die te maken hebben met de studies van de meisjes en houdt toezicht dat iedere gesponsorde euro daar ook terecht komt:

Als alles volgens schema verloopt komen ze op zaterdag 12 november in Banjul aan. De auto’s van de deelnemers worden afgestaan en per opbod verkocht voor het goede doel.

Om deze tocht financieel mogelijk te maken (alleen voor de auto gerelateerde kosten, overige kosten betalen ze zelf) zijn ze ondersteund door bijdragen en giften van familie, vrienden en anderen die het project een warm hart toedragen.”

----------------------

Onder de sponsors bevindt zich dus ook onze eigen Rotaryclub Noordwijk en Omstreken en daar zijn we best trots op.

Belangstellende kunnen het avontuur van Rob en Rob volgen op https://www.facebook.com/Rob2forGambia