9 juni 2021: Ab van der Wiel over Curacao

9 juni 2021: Ab van der Wiel vertelt over plannen Curaçao

Op de tweede avond dat Rotaryclub Noordwijk en Omstreken weer fysiek bijeen kon zijn in ons wondermooie clubhuis Huis ter Duin, verhaalde ons clublid Ab van der Wiel over de plannen die er zijn met het Plaza op Curaçao.

Afbeelding met tekst, persoon, person

Automatisch gegenereerde beschrijving

De initiatiefnemer van die plannen is ons op 18 januari jl. zo plotseling overleden clublid Hans de Boer, die altijd een sterke band met Curaçao heeft gehad. Zijn plannen en ideeën worden nu verder vorm gegeven door ondermeer Ab van der Wiel en anderen die door Hans waren benaderd.

Het is een indrukwekkend plan.

Iedereen kent het voormalige Intercontinental / Van de Valk Plaza hotel op de kop van de haven:

Afbeelding met water, lucht, buiten, natuur

Automatisch gegenereerde beschrijving

En hier heel lang voordat Van der Valk er neer streek:

Een zeer opvallende “wolkenkrabber” in Willemstad. Maar het staat al weer jaren leeg en het verpaupert. En de omgeving (Punda geheten, met het Fort Amsterdam, waar het bestuur en justitie zetelt) verpaupert mee. Dus had Hans de Boer bedacht dat het misschien maar beter gesloopt kan worden om er nieuwbouw voor in de plaats te zetten. Een multifunctioneel centrum (museum, wonen, kantoren, evenementen), dat Punda weer nieuw leven in kan blazen, met parken en met nieuwe verbindingswegen naar Punda, zodat die wijk bij de ontwikkeling betrokken kan worden. Maar ondertussen blijft het Unesco-erfgoed in stand. Het gaat dan om de fortificaties.

Hans de Boer wist zich financieel gesteund door het Algemeen Pensioenfonds Curaçao (APC), dat wettelijk verplicht is 60% van het vermogen te beleggen in belangen in Curaçao. En dat lukt gewoonweg niet. En die samenwerking lijkt nu vruchten af te werpen, want op Curacao voelt men er veel voor.

Het project lijkt veel op wat aan de andere kant van het water, in Otrobanda, gedaan is door Jakob Gelt Dekker, die van een groot aantal vervallen woningen in een achterbuurt (jawel, dat was het vroeger wel) een vijfsterrenhotel (Kura Hulanda) wist te maken, waardoor de gehele wijk opeens vooruit gestuwd werd in de vaart der volkeren. Laten we hopen dat dit nu ook weer lukt in Punda.

Uw webmeester in Kura Hulanda:

Kan een afbeelding zijn van 1 persoon

Veel succes gewenst Heritage Plaza Consortium (HPC)!

Aan Ab zal het niet liggen. Die heeft met zijn project De Meelfabriek https://demeelfabriek.nl/ in Leiden volop ervaring in het uitvoeren van niet al te gemakkelijke projecten:

Overview-De Meelfabriek Functies

De club heeft er alle vertrouwen in.

Afbeelding met binnen, muur, plafond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Uit de privécollectie van de webmeester…de lezer kan zelf checken welke plekjes op Curacao en Aruba hij/zij herkent. Foto’s zijn van 2012 en 2013:

Afbeelding met buiten, stoel, houten

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met boom, buiten, lucht, gras

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met rots, buiten, rotsachtig, lucht

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met lucht, buiten, in dok, verschillende

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met stoel, paraplu, buiten, houten

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met water, buiten, lucht, scène

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met grond, buiten, gebied

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met buiten, boom, lucht, plant

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met auto, lucht, groen, buiten