22 oktober 2014: Recycling moet!

22 oktober 2014: Recycling moet !

Op 22 oktober 2014 luisterde Rotaryclub Noordwijk en Omstreken naar Arthur Richardson, Business Unit Manager Bedrijfsafval bij De Meerlanden N.V..

De Meerlanden werkt samen met gemeenten (dat zijn haar aandeelhouders), bedrijven en bewoners aan een schone en duurzame leef- en werkomgeving. Dat doet zij door afval innovatief in te zamelen en te verwerken. En dat levert weer grondstoffen en energie op.

De activiteiten van De Meerlanden bestaan uit: het inzamelen van diverse afvalstromen bij gemeenten en bedrijven, beheren milieustraten, verwerken gft-afval, ongediertebestrijding, gladheidbestrijding, inzamelen bedrijfsafval, marktbeheer, stratenreiniging, bedrijvenparkbeheer, beheren kringloopwinkel, rioleringswerken, beheer van de openbare ruimte en leveren van grondstoffen en energie.

Enfin, wie nog meer het naadje van de kous wil weten, kijke hier dan maar: www.meerlanden.nl

Beschrijving: http://www.rotary.nl/noordwijkeo/clubjaar/Rotary_bestuur/Rotary_bestuur-1.gif

Arthur heeft de club een uur lang zeer weten te boeien met zijn uiteenzetting waarom we moeten recyclen. En als uw schrijver dat goed geturfd heeft, zonder ook maar één keer het woord milieu te noemen. Dat is knap, en ook verstandig, want daarmee schrik je niet zelden gelijk een aantal hardcore vervuilers onder je toehoorders af.

De noodzaak tot recycling is in elk geval ook een zuiver economische: er zijn te weinig grondstoffen. Arthur gaf aan dat sinds 17 augustus van dit jaar op onze aardbol niet meer voldoende grondstoffen gedolven kunnen worden om aan de vraag te voldoen, zodat de prijzen (nog verder) stijgen. Dat wordt alleen nog maar erger, met de sterk groeiende nieuwe opkomende economiën.

Als we dus niet recyclen zullen we steeds meer moeten betalen voor onze producten. En daarom scheiden we afval, zodat ons Nespresso koffiezet apparaat weer keurig gerycled kan worden. Daar worden apparaten ook op geconstrueerd tegenwoordig, om ze maximaal te kunnen recyclen.

Dat mobieltje dat u straks weg gooit, moet gerecycled worden, zodat er weer een nieuw mobieltje van gemaakt kan worden. Dat ouwe barrel waar u in rijdt, moet ook gerecycled worden, in een gloednieuwe noem maar wat u leuk vindt. Even terzijde, gerecycled staal wordt steeds harder en mede om die reden roesten auto’s niet meer.

En ja, u helpt met dat recyclen ook nog eens het milieu een handje.

Een overtuigend verhaal en daarom een vermelding in ons clubnieuws meer dan waard.