27 november 2013: Bedrijfsbezoek Shell Pernis

Onze huidige inkomend, tevens programcommissaris, tevens voorzitter Clubservice, Alex, is onze connectie met Shell. Dus dankzij Alex kon Rotaryclub Noordwijk en Omstreken een prachtig bedrijfsbezoek aan Shell Pernis afleggen.

Het is groot. Vele malen groter dan iedereen zich voorstelde. En tijdens de bustoer over het complex werd de club overladen met feiten en cijfers die ons alleen maar meer het idee gaf door een soort wereldwonder te rijden. Vanuit de bus:

Uw webmaster denkt niet dat Shell tijdens zo’n bedrijfsbezoek bedrijfsgeheimen openbaart, maar better safe dan sorry, dus de lezer moet dan zelf maar gaan googlen over wat daar allemaal gebeurt en hoe.

Maar nu we het dan toch over safe hebben…Shell zit daar al sinds 1936, dus in al die jaren is het streven naar veiligheid natuurlijk steeds meer geperfectioneerd. Er gebeurt ook bijna nooit (meer) wat daar. Dus wat doe je dan als bedrijf, zo werd ons ook uitgelegd, dan ga je een treetje lager kijken of je daar de veiligheid nog verder kunt verbeteren. En iedereen die bij Shell werkt weet niet beter meer, maar voor de argeloze bezoeker is het bijvoorbeeld wel even schrikken als je op je kop krijgt van een portier als je bij het afdalen van de trap niet de leuning vast houdt.

Bij Shell (en overigens ook bij veel andere bedrijven) redeneren ze als volgt: er komen in Nederland anderhalf duizend mensen om bij een val van de trap, dus als we iedereen op ons complex verplichten de leuning vast te houden, zal dat bij ons niet gebeuren.

Twee kanttekeningen zijn hier op z’n plaats. Het kantoor van Shell op dat complex is dan ook wel voorzien van de engste trap die je maar kunt voorstellen (haha).

En je breekt dan misschien wel niet je nek, maar je kan lelijke virussen oppakken van zo’n leuning….

Enfin, schitterend leerzaam uitje. En mooi afgesloten in Restaurant Bierhandel de Pijp. Een heel bijzonder restaurant in Rotterdam: