2 sept 2010: RC Noordwijk e.o. schenkt klokkenstoel

Rotary Noordwijk schenkt klokkenstoel

Op donderdag 2 september vond op de eerste zolderetage van de Toren van de Oude Jeroenskerk een korte plechtigheid plaats. De monumentale Ouderogge Klok uit 1690 werd voorzien van een heuse klokkenstoel. De klokkenstoel is gemaakt door Jora Vision uit Rijnsburg en door de Torenmedewerkers Hans van Dijk, Piet de Groot en Kees Hazenoot op de juiste wijze en plek geïnstalleerd. Sponsor van het functionele bouwsel is de Rotary Noordwijk, die werd vertegenwoordigd door de heren Frans van Loenhoud, Nico van Duijn en Arjan Slobbe.

In een toespraak dankte de Voorzitter van de Torenklimcommissie, Hans van den Berg, de Rotary Noordwijk en vertelde hij over de memorabele omzwervingen van de Ouderogge klok en de stand van zaken van een drietal andere Torenklimprojecten, te weten: het oprichten van een Klokkenluidersgilde, het restaureren van het originele uurwerk uit 1912 en de samenwerking met de Noordwijkse Basisscholen, ten aanzien van de Geschiedschrijving over de martelaar Jeroen. Ook de heer Frans van Loenhoud voerde, namens de Rotary, het woord.

In het gastvrije café-restaurant Royal werd daarna een toast op de onthulling van de Klokkenstoel uitgebracht. De Toren van de Oude Jeroenskerk is dit seizoen nog te beklimmen op de zaterdagmiddagen van 12 tot 16 uur, t/m de laatste zaterdag van de maand oktober.