7 september 2011: Traditionele sliptong eten bij Katwijkse Watersport Vereniging Skuytevaert. Een handleiding.

De drie aan elkaar gelieerde regionale Rotaryclubs Noordwijk en omstreken, haar moederclub Katwijk- Noordwijk en haar zusterclub Noordwijk, Duin- en Bollenstreek hebben in elk geval als bijzonderheid gemeen, dat zij geen gelegenheid voorbij laten gaan zonder dat er tong gegeten wordt. Je zit met je club aan zee of niet natuurlijk.

Op 7 september 2011 vond weer het traditionele sliptong eten plaats van onze club bij de Katwijkse Watersport Vereniging Skuytevaert. Tong met kartoffelsalade en bier en wijn.

Uit het weekbericht:

Een echte zandstorm was het en om de compound te bereiken was het een echt avontuur om deze te vinden, sommige tongeters liepen slechts een paar meter van elkaar vandaan maar hadden daar geen erg in.

Jo was toch met zijn "Albatros" gekomen, maar dat bleek later een verspreking te zijn. Onherkenbare figuren kwamen steeds de zandbunker binnen gestrompeld totdat de aanwezigen via stemherkenning weer een tongeter konden begroeten.

Ook de voorzitter werd waargenomen en nam direct het woord met diverse mededelingen: nog een week te gaan met voorhangen voor ons Scandinavische lid en AB gaf nog een persoonlijk verslag van zijn bezoek aan de herdenkingsdienst van Jaap Timmers. Het a.s. golf tournooi werd nog vermeld.

En toen was er Tong, .... die  alleen  maar zo smaakt in Katwijk bij Skuytevaert en afkomstig van Bertus Dekker, nergens anders zo een meesterlijk gebakken sliptong te vinden en alleen voor onze leden. Hulde en lof werd er na afloop door onze voorzitter toegezwaaid aan de organisatie van het tongevenement, dat vergezeld ging van een paar flessen van Noordwijkse makelij. Het bleef nog lang gezellig en de sterke verhalen ging mee in de bestaande windkracht.

Tong eet je met je handen. Je breekt de graatrandjes van de vis:

En dan hap je het malse vlees van de graat:

Afbeelding 62.png

(de lezer weet dat de webmaster hier gewoonlijk geen foto’s plaats van clubleden in compromitterende situaties, maar daar wordt nu dan maar een uitzondering op gemaakt, omwille van het leerkundige aspect. Let ook op de traditionele blauwe streepoverhemden (model testbeeld), die zo mooi psychedelisch op de foto verschijnen. Op de achtergrond nog net gedeeltelijk zichtbaar de grote initiator van dit evenement, clublid Arie. Links Cees, gevorderd afnemer van sliptong).

De maaltijd eindigt evenzeer traditioneel met zeldzaam plakkerige vingers waar de papieren servetjes zodanig aan blijven kleven dat je nog drie dagen lang de velletjes van je vingertoppen kunt trekken.

(Noot: overleggen met bestuur of dit op deze wijze nou eigenlijk wel een geschikt artikel is voor de site)