14 november 2018: Russische ambassadeur op bezoek

Op 14 november 2018 ontving Rotaryclub Noordwijk en Omstreken de ambassadeur van de Russische federatie in Nederland, Alexander Vasilivitch Sjoelgin. Er waren maar liefst 139 toehoorders, omdat ook de Rotaryclubs Katwijk-Noordwijk, Noordwijk en Duin- en Bollenstreek en Hillegom-Lisse, allen met vrienden en bekenden, waren uitgenodigd.

Ons clubhuis Huis ter Duin had een deel van de Pickézaal buitengewoon feeëriek ingericht. Uw webmaster weet niet precies hoe het er in het Kremlin uitziet, maar hij stelt zich voor dat dat wel zo zal zijn….

Hieronder. V.l.n.r. luisteren de inkomend voorzitter Gert Wiebing, de voorzitter Piet Peeters en de ambassadeur (zichtbaar in gedachten verzonken bij zijn speech die hij zo zal gaan houden) naar de inleider van de avond:

Inleider/moderator clublid Hans de Boer:

De ambassadeur heeft bijna een uur gesproken.

Het verzoek aan hem was om ondermeer uiteen te zetten hoe de Russen tegen Nederland en de Nederlanders aan kijken. En dat was zeer positief: een hardwerkend volk dat voor zich zelf op komt. Uiteraard liep hij ook het rijtje ook in Rusland zeer bekende Nederlandse voetbalgiganten af, spelers en trainers, maar hij noemde ook de in ons eigen land al een beetje vergeten Sylvia Kristel, die in de jaren zeventig kennelijk ook in Rusland veel indruk gemaakt heeft met haar filmserie Emmanuelle. De zaal was verrast.

De ambassadeur besprak ook een paar zeer controversiële onderwerpen, waardoor de relatie tussen Rusland en het Westen, waaronder met name ook met Nederland, de laatste jaren zo onder druk is komen te staan. Juist omdat de ambassadeur al zoveel zware onderwerpen aangesneden had, bleven de vragen uit het publiek vervolgens allemaal tamelijk luchthartig. Waarschijnlijk is de ambassadeur inmiddels dus ook bekend met onze uitdrukkingen: “de aanval is de beste verdediging” en “iemand het gras voor de voeten wegmaaien”… Die natuurlijk ook wel een Russische variant zullen hebben.

Het algehele gevoel in de zaal was dat het goed was om ook eens het verhaal van de andere kant te horen. En, onafhankelijk van welke versie je gelooft, het altijd van belang is om in gesprek te blijven met elkaar. Want het waren wel allemaal Rotarians in die zaal natuurlijk, die altijd de dialoog zoeken.

Het was een hele mooie avond.