3 okt 2010: RC Noordwijk e.o. vangt aan met plaatsen oude weekberichten

Oude weekberichten nu ook online

RC Noordwijk en omstreken is begonnen met het plaatsen van de oude weekberichten op deze site, maar dan wel op het voor clubleden afgeschermde gedeelte. Weekberichten zijn de verslagen die gemaakt worden van de wekelijkse bijeenkomsten. Elke maand is er een andere schrijver, zodat elk clublid om de paar jaar die taak krijgt toebedeeld. De weekberichten worden niet alleen verspreid onder de eigen clubleden, maar ook binnen de Rotary organisatie.

Wat er in zo’n weekbericht komt te staan, is het resultaat van wat er op de clubavond besproken is, in combinatie met de stemming van de scribent op de avond zelf dan wel op het moment dat hij zijn aantekeningen thuis met behulp van een glas wijn probeert te ontcijferen. De toonzetting is toch wel overwegend luchthartig, maar ook dan verliezen de schrijvers niet uit het oog dat hun schrijfsels uiteindelijk geschiedkundige waarde gaan krijgen.

Zie hier een voorbeeld van een observering die ook nu nog indruk maakt:

“Redelijk op tijd dit keer, opende onze president Jan S. de meeting. Gekleed in zijn gebruikelijke zwarte outfit, ditmaal opgefleurd met donkerrode (Jort Kelder) – bretels met dito gekleurde stropdas. Aan zijn linkerzijde geflankeerd de inkomende president Coen V. gekleed in een lichtblauw witgestreept overhemd met korte mouw, gedecoreerd met een rood / wit / diagonaal gestreepte (Pim Fortuyn) – stropdas. Dit even om de niet-aanwezige Rotarians een sfeerbeeld te laten beleven van de merkwaardige uitdossing van ons huidige bestuur.”

En hier dan een meer op de toenmalige actualiteit toegespitste analyse, in september 2001:

“Na deze mededelingen geeft de voorzitter het woord aan Hans, die zijn betoog begint met een mededeling aan de schrijver. Hij heeft niets op papier gezet, maar dit is niet erg want er valt toch weinig te vertellen over de miljoenennota. Hierna is Hans ±25 minuten aan het woord en heeft de schrijver kramp in zijn hand.

De recente gebeurtenissen in de V.S. en als gevolg daarvan de onzekere en bedreigende situatie zijn, aldus de spreker, natuurlijk van grote invloed op de gepresenteerde miljoenennota. Het kabinet is zeer behoedzaam met de beschikbare middelen, wat tevens het gevolg is van het feit dat er volgend jaar verkiezingen zijn. Voorzichtigheid is troef.

Herstel van de conjunctuur zal, door de bomaanslagen van vorige week, langer uitblijven dan voorzien. De vraag is dan, hoe veel langer?

Dit is weer afhankelijk van de eventuele acties die gaan volgen op de bomaanslagen. Er zijn, aldus Hans, 2 scenario‟s denkbaar. Het eerste is het consensusmodel, waarin er door geheime diensten opruiming onder de terroristen gehouden wordt (“ongelukken” en “zelfmoorden”). Als dit model gevolgd wordt zal het herstel een half jaar later dan voorzien op gang komen.

Het tweede is het oorlog scenario, waarin er sprake is van sterke prijsstijgingen van grondstoffen, toenemende inflatie, een deel van de beroepsbevolking onder de wapenen, ontbreken van betrouwbare statistieken omtrent economische ontwikkelingen, grote voorzichtigheid bij consumenten, investeerders en beleggers. Kortom, in dit scenario is slechts één ding zeker, herstel blijft uit.”

Weekberichten zijn de spil van de club. Ze worden door onze secretaris per email rond gezonden en ieder lid probeert ze zo gauw mogelijk te lezen. Is het niet om te kijken of het wel klopt dat hij het weer zo gezellig heeft gevonden, dan wel om te zien wat hij gemist heeft.