14 april 2021: Club hoort over dark web en onze statistieken

14 april 2021: Club wordt bijgepraat over het Dark web en over onze statistieken

Op de inmiddels weer wekelijkse zoom-bijeenkomst mocht deze keer onze webmaster zijn ding doen.

Onder de vele razend interessante onderwerpen die hij aansneed, zat ook een exposé over het Dark Web:

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op bovenstaande foto is het Dark Web, dat zijn naam bepaald eer aan doet, niet zichtbaar.

Wel zien we ons zelf rondhangen op het wél zichtbare deel van internet, waar u keurig via google kunt rondstruinen.

Net als bij een echte ijsberg zit het grootste deel van het internet buiten zicht onder water. Dat wordt het Deep Web genoemd. Het is misschien wel 500 keer groter dan het wel zichtbare deel. Grote gedeelten daarvan worden benut door universiteiten, overheden en bedrijven om daar informatie op te slaan die alleen voor intern gebruik zijn. Zo ook het verborgen deel van deze site, met, bijvoorbeeld, onze leden. Het gaat dan dus om locaties die niet te vinden zijn, tenzij je een specifieke link er naar toe hebt en/of een toegangscode. Links die daarom meestal een opzettelijk onduidelijke benaming (een URL) hebben, met een willekeurige brei aan letters en cijfers. Een mooi voorbeeld is de link die je aan klikt om te kunnen zoomen: je ziet daar allemaal cijfers en letters, die niemand bij toeval kan intoetsen. Zoekmachines komen daar dus niet: en voilà, dat is dus het Deep Web.

Maar dan het Dark Web….

Dat zit ergens diep verstopt in het Deep Web. Zelfs al weet je een link in het darkweb, dan nog kun je die met je gewone browser niet openen. Die kan die link niet lezen namelijk. Want dat is de essentie van het Dark Web. De eigenaar van een webpagina op het Dark Web is niet te achterhalen, maar de bezoeker ook niet.

Wie net als die pinguïns op de foto op het zichtbare internet rondhangt, laat overal z’n vaste IP-adres achter. Omdat we allemaal overal onze gegevens invullen op internet (zeker nu we zoveel op internet bestellen), weet iedereen wie je bent. En tegelijkertijd is het ook heel makkelijk om na te gaan wie de eigenaar is van de site die je bezoekt, want er zijn zat websites die dat voor je nazoeken. Het lijkt dan ook wel alsof er veel vuiligheid op internet te vinden is, maar dat valt dus wel mee. Tref je echt iets heel raars aan, dan moet je er ernstig rekening mee houden dat je op een site rondhangt die als lokvogel van de een of andere politie-instantie fungeert (aldus nog steeds de soms misschien wat paranoïde webmaster).

De echt snoeihard verboden dingen vind je dus niet op “ons” internet, maar wel in het Dark Web. En anders dan het lijkt, is het niet zo moeilijk om daar rond te gaan kijken. Je moet alleen even de daarvoor geschikte en voor iedereen gratis Tor-browser downloaden en hoppa je kunt van start. De Tor-browser kan die links op het Dark Web openen en versleutelt van alles en nog wat, waardoor jij als bezoeker anoniem blijft.

De webmaster zelf begint er in elk geval niet aan, die vindt genoeg van zijn gading op het gewone internet. Maar dat is dus het Dark Web.

Is het dan alleen maar vuiligheid op het Dark Web? Heel veel wel, naar het schijnt, maar er is ook een zeer belangrijke keerzijde. Omdat anonimiteit gewaarborgd is, zowel aan de bezoekerskant als aan de aanbiederskant, is het Dark Web juist ook een plaats waar klokkenluiders en journalisten hun informatie in anonimiteit kunnen delen. Wikileaks lekt in het Dark Web bijvoorbeeld. Vervolgens halen anderen het naar het voor ons zichtbare internet.

Dat allemaal gezegd hebbende liet de webmaster zijn visie gaan over de statistieken van onze website:

Absurd hoge bezoekers aantallen! Zelfs als je er de vele bezoeken van zoekmachines vanaf trekt (dat is een ander grafiekje, komt uit op ruwweg de helft) blijft er nog heel veel over.

De webmaster had er zo z’n eigen ideeën over….er staan inmiddels een paar honderd artikelen op ons voor iedereen toegankelijke deel van de website, die daarom steeds gulzig worden opgezogen door de zoekmachines. Artikelen die wel met onze club te maken hebben, maar waar je wel naar toe gestuurd wordt door Google.

Dus als je dit zit te lezen, omdat je wilde weten wat het Dark Web is, maar niet per sé iets hoefde te weten over Rotary, dan weet je hoe dat komt.

Dank voor je bezoek.