27 juli 2016: Club wordt bijgepraat over bitcoins

Ons jongste clublid hield een onverwachte causerie over de bitcoin. Zijn voordracht bleef voornamelijk beperkt tot de voordelen van de bitcoin, omdat hij er vanuit ging dat zijn toehoorders natuurlijk wel wisten waar hij het over had. Zijn toehoorders waren echter gemiddeld allemaal twee keer zo oud en wisten voornamelijk van niets.

Dat de bitcoin een zuiver virtuele betaaleenheid is, die niet gecontroleerd wordt door enig officieel orgaan, wist Rotaryclub Noordwijk en Omstreken natuurlijk wel. Maar veel verder ging de kennis bij de meeste clubleden niet. Vandaar deze nadere uitleg. Het is een heel simpele samenvatting van wat uw webmaster op de internets bij elkaar heeft gelezen. En zelfs eenvoudig bedoelde artikelen op internet zijn al gauw onbegrijpelijk als het over bitcoins gaat. Maar ik doe m’n best.

Er is voor iedereen vrij beschikbare software te downloaden die je nodig hebt om bitcoins te creëren. Software met een open source. Die zet je op je computer en dan slaat je computer aan het rekenen. Er wordt al links en rechts met bitcoins betaald en al die transacties moeten goedgekeurd worden door alle bitcoin gebruikers. Die krijgen niet steeds een transactie (“aankoop koelkast in Los Angeles” bijvoorbeeld) te zien om goed te keuren, want dat is niet te doen. Je computer doet dat via die software.

Al die transacties staan in aparte groepjes (blocks) en de truc is nou dat je computer gaat proberen zo’n block te openen. Als dat lukt, krijg je 25 bitcoins, zomaar vanuit het niets, gegenereerd door dat softwareprogramma. Een bitcoin is vandaag de dag ruim 500 dollar waard, en de koers loopt snel op, dus dat schiet wel op.

Maar wat is nou the catch?!

Het programma staat toe dat er in totaal 21 miljoen bitcoins uitgegeven gaan worden. En naarmate er meer bitcoins gecreëerd worden, wordt het steeds moeilijker om die blocks te openen. Zo’n 2 miljoen berekeningen moet je computer nu uitvoeren om 25 bitcoins te vinden. Delven wordt dat genoemd. “Mining bitcoins”. Als het allemaal zo doorgaat, wordt de laatste bitcoin ergens rond 2040 gedolven.

De stand alone computer trekt dat al bij lange na niet meer, dus sluiten gebruikers zich aan bij professionele clubs die hele batterijen van computers de hele dag laten roken om bitcoins te vinden. Om de 10 minuten worden ergens ter wereld die 25 bitcoins gedolven…… Maar het wordt steeds moeilijker. En omdat het aantal gebruikers toeneemt, stijgt de waarde van de al bestaande bitcoins.

Overigens hoef je niet zelf te minen. Je kunt ook volstaan met alleen het gebruik van bitcoins. Verreweg de meesten doen alleen dat laatste.

Zo zit het.

Een soort piramidespel eigenlijk. Gebaseerd op vertrouwen. Net als “gewoon” geld, dat we echter graag in handen hebben, ook al weten we dat de geldpersen gekoeld moeten worden met water omdat ze anders in brand vliegen…Maar goed, achter zo’n papieren vodje van een euro zien we dan in gedachten natuurlijk wel hele overheden en economieën staan, die enig vertrouwen geven. Bij de bitcoin zie ik niks. Hooguit een andere bitcoin gebruiker die me er een koelkast voor wil geven.

Voorstanders van de bitcoin vinden het een verschrikkelijk mooi systeem omdat het eerlijk zou zijn en bemoeienis van banken en overheden uitsluit. Tegenstanders menen dat het 120% gebakken lucht is en deze rage vergelijkbaar is met de tulpenbollenmanie uit de 17e eeuw.

We zullen het zien.

was getekend: Piet Peeters, webmaster

P.S.: hier een mooie discussiesite: IS BITCOIN A SCAM?