8 februari 2012: Update: Club doneert EUR 1.500 aan Free Your Mind

Rotaryclub Noordwijk en omstreken heeft besloten EUR 1.500 te doneren aan Free Your Mind

Op 30 november 2011 hield Simone Bonfrer voor Rotaryclub Noordwijk en omstreken een voordracht over het project Free Your Mind, dat zij samen doet met Sanne Haanraads, die in Sierra Leone is.

Free Your Mind is een programma voor jongeren in Sierra Leone die de burgeroorlog hebben meegemaakt. Aansluitend bij de wensen van de jongeren wordt er gewerkt met muziek, drama en beeldende activiteiten om actief aan de slag te gaan met het heden, verleden en de toekomst. Door middel van (individuele) groepsactiviteiten leren de jongeren hun gevoelens en herinneringen te uiten, wordt er gepraat over hoe ze hier het beste mee om zouden kunnen gaan en wordt er met een reële, kritische en praktische blik gezamenlijk naar de toekomst gekeken.

Uit ons weekbericht:

Vanavond hebben wij als spreekster Simone Bonfrer te gast over oorlogskinderen in Afrika.

Een frêle pas afgestudeerde beeldend therapeute, die de euvele moed heeft om samen met een studiegenoot Sanne een project op te zetten in Sierra Leone, gedreven door een sterk sociaal en ondernemend gevoel.

Ze is net teruggekeerd van een kort bezoek, en haar collega zit daar al bijna een jaar.

Deze dames trekken zich het lot aan van een groep jongeren die kampen met een 10 jarig oorlogsverleden waarin zij als kindsoldaten de meest verschrikkelijke ervaringen hebben opgedaan.

Zij hebben daarvoor de stichting Free Your Mind opgericht en proberen met een creatieve therapie deze jongeren te helpen hun oorlogsverleden te verwerken, financieel geholpen door een Albert Schweitzer prijs die zij daarvoor hebben weten te verkrijgen

Het project is gebaseerd op de behoefte herinneringen te delen door:

-

Het delen van emoties en herinneringen

Een module van 13 weken therapie in een soort buurhuis omgeving

Individuele groepsopdrachten

-

Aandacht voor heden, verleden en toekomst

-

Focus op tekenen, drama en muziek

Door eerst te focussen op het non verbale wordt het gemakkelijker om daarna met verbale uitingen het verwerkingsproces te bewerkstelligen.

Voorbeelden van de opdrachten zijn om tekeningen te maken van:

Het leven van vandaag

-

De dag dat er oorlog was

Wat ik later wil worden

Het uiteindelijke doel is dat het volk deze verwerking zelf moet gaan doen en zij werken per keer met een groep van 25-30 jarigen, die de oorlog zelf hebben meegemaakt en er zelf verder mee gaan werken. Vier gedreven jongeren met als leider de 27 jarige Alpha Kamara, die zelf de oorlog ook heeft meegemaakt.

Zij starten januari met een nieuwe groep van 20-30 deelnemers, waarbij de voortzetting afhankelijk zal zijn van vrijwilligers en sponsors, die vanuit Nederland worden ondersteund door training van het team en registratie van de vorderingen en resultaten.

Vragen:

Coen V. Krijgen jullie verder subsidie en/of hulp van Nederlandse ambassade?

-

Van die kant weinig hulp te verwachten. Wij zijn te kleinschalig.

Arjan B. Aansluiting bij Warchild?

-

Trekken zich terug uit Sierra Leone en dit heeft bij hen geen prioriteit

Paul O. Hoeveel geld nodig voor continuïteit?

-

Nu ongeveer € 2000 p.j. met gratis ruimte en vrijwilligers. Om vrijwilligers te kunnen houden is een zekere vorm van beloning nodig. Incl. ruimte huur is dan ongeveer € 6000 p.j. nodig.

Harry O. Mogelijkheden om grond en eigen onderkomen te verkrijgen?

-

Kindsoldaten hebben na verwerking nog steeds geen uitzicht op werk en toekomst. Ben niet genoeg bekend met mogelijkheden om financiering te krijgen.

Hans d. B. Is Rotary in omgeving aanwezig?

-

Heb wel een bord gezien, maar dat is geen garantie. Kan via Rotary Ned. of International worden uitgezocht. Kunnen wij doen.

Cor v. d. B. Wat is de droom, wat willen jullie bereiken?

-

Een stabiel project voor een aantal jaren in Freetown en het binnenland, met een eindig doel.

------------

Van de webmaster:

Er zijn 3 Rotaryclubs in Sierra Leone:

RC Freetown

Sierra Leone, Thurs1300