6 april 2011: Drs. Annemarie Kingmans vertelt Rotaryclub Noordwijk en omstreken over schilderkunst in Katwijk

6 april 2010: Drs. Annemarie Kingmans vertelt Rotaryclub Noordwijk en omstreken over schilderkunst in Katwijk

Uit het weekbericht van die avond:

En daarna was dan eindelijk onze gast drs. Annemarie Kingmans aan de beurt met haar voordracht “Kunstschilders in Katwijk”. Zij is als vrijwilliger verbonden aan het Katwijks Museum en doceert Kunstgeschiedenis. Zij vertoonde prachtige dia’s van nog veel prachtiger schilderijen en uw scribent gaat nu proberen samen te vatten wat zij de club vertelde.

In de 17e eeuw kwam de schilderkunst hier in Nederland tot bloei, omdat het vertrek van de Spanjaarden ons veel zelfvertrouwen gaf en we weer om ons heen gingen kijken en omdat er nieuwe rijken ontstonden die schilderijen bestelden.

Hier in de omgeving begon het zo’n beetje met de Leienaar Jan van Goyen, Cornelis Beelt (mooi schilderij, waarop goed te zien is dat het strand gewoon ook als weg gebruikt werd naar andere kustplaatsen), Jacob van Ruisdaal (beroemd om zijn overweldigende lucht, in de zin van wolkpartijen dan), en William Turner, een Engelsman die naar onze kust kwam en die een goede representant van de nieuwe stroming De Romantiek was. Anders dan uw onbenullige scribent altijd dacht, betekent De Romantiek niet dat iedereen alleen maar verliefde paartjes zat te schilderen, maar houdt die stroming in dat de mens eigenlijk maar heel nietig is en dat de natuur overheerst. Vandaar al die nogal dreigend ogende schilderijen. Andere representanten van De Romantiek waren W.A. van Deventer, Theodore Rousseau (somber schilderij met schipbreuk), Charles Francois Daubigny en Jacob Maris.

Vervolgens vertoonde Mevrouw Kingmans een schitterende foto van de boulevard van Katwijk toen die er nog niet was. Die boulevard kwam er namelijk pas in 1886. Toen ongeveer werd ook het inmiddels weer verdwenen Groot Badhotel gebouwd, dat zich bevond op de hoek van het Waaigat.

Er begonnen Haagse Scholers naar Katwijk (en andere kustplaatsen ook overigens) te komen. Die vonden Den Haag en Scheveningen te mondain worden, en je kon toen al redelijk makkelijk reizen naar Katwijk (via de Rijn of via het andere openbaar vervoer vanaf Leiden). Plus dat het stukken goedkoper was om in Katwijk te verblijven….Maar we hebben het nu dan ook over 100 jaar terug.

Bekende Haagse Scholers die al dan niet langere tijd in Katwijk verbleven waren Jozef Israëls, die ziek werd en daar kwam om te kuren (aangrijpend schilderij van mannelijke visser met twee kinderen met titel “Langs Moeders Graf”),

D.A.C.Artz, die zich ook heeft ingezet tot behoud van de Oude Kerk, waar hij overigens naast woonde, samen, niet in één huis overigens, of misschien toch ook weer wel, met de franse schilder Stengelin (de Katwijkers kennen hem van de Stengelinstraat ), B.J. Blommers (waarover Evert-Jan een dermate ingewikkelde en van veel kennis blijk gevende vraag stelde, dat uw scribent nog steeds geen idee heeft waar het over ging….iets met pasteltinten….), Willy Sluijter en Jan Toorop. Van de laatste werd een mooi schilderij vertoond van twee vissers waarvan de ene een hoge hoed droeg. Volgens onze docent was dat toen normaal en dat wist dus niemand van de club.

Er kwamen ook veel buitenlandse schilders naar Katwijk. Max Liebermann, Hans von Bartels, German Grobe, de Belg Edgar Farasyn en de Amerikaan Walter Castle Keith. Toen brak wereldoorlog 1 uit en ging iedereen weer terug naar zijn eigen land. Er gebeurde decennia lang niets meer op schildergebied in Katwijk. Er was gewoon geen vraag meer naar het soort schilderijen.

Pas in de jaren vijftig ontstond er langzamerhand weer vraag, zij het naar andersoortige schilderijen. Onze docente noemde namen als Ernst Voss (schilderij “de neuspeuteraar”uit 1995, waarbij de club zich enige tijd vermaakte welk clublid nu het meest leek op de persoon in de ligstoel op het strand die zijn eigen pulk lag te bestuderen), Edwin Hagendoorn, Roos Schuring, Andre Krigar en Gineke Zikken.

En daarmee kwam de buitengewoon interessante lezing ten einde.

Om acht uur was het afgelopen. Geheel in de stijl van de avond ging toen ook nog eens de zon mooi onder en uw webmaster kon niet nalaten daar een passende foto van te maken. Omdat hij niet kan schilderen.

(Politiepost strand Noordwijk, 2011, onbekende meester)