7 maart 2012: Clublid Harry Oudshoorn over 70 jaar familiebedrijf Technivo Oudshoorn in Katwijk

7 maart 2012: Clublid Harry Oudshoorn memoreert 70 jaar familiebedrijf Technivo Oudshoorn in Katwijk

Harry

Uit ons weekbericht:

De spreker van de avond is ons clublid van het eerste uur Harry Oudshoorn. Harry is vanavond ‘op herhaling’. Eigenlijk is het meer een update van zaken. Of eigenlijk zaak, want Harry vertelt over het familiebedrijf dat in 2011 het 70 jarig bestaan vierde. “De winkel op Katwijk…”, daar ging het over. Nu na 70 jaar. Op 6 februari 1980 heeft Harry de toenmalige situatie van het familiebedrijf (Bron: weekbericht Rotaryclub Noordwijk e.o., jaargang 1) ook aan de club gepresenteerd. Een vergelijk tussen zijn presentatie van ‘toen’ en ‘nu’ laat zien dat Harry een goede vooruitziende had. Zijn ideeën over familiebedrijven, de veranderingen in de markt, de passie voor techniek en het goede gevoel voor klantgerichtheid zijn in de afgelopen 32 jaar niet veranderd. De onderneming daarentegen is wel sterk veranderd. Van winkeltje met etalagekasten op de Voorstraat in Katwijk, gestart in 1941, is het familiebedrijf onder leiding van Harry vanaf 1961uitgegroeid tot een technische groothandel voor bouw en industrie van formaat. Dit alles is ontstaan door vader Leen Oudshoorn die in 1937 als 27 jarige jonge man in contact kwam met Harry de Vries een telg uit een joods gezin met een groothandelsbedrijf uit Amersfoort. In het begin van de 2e wereldoorlog klopte Harry de Vries met zijn gezin aan bij de familie Oudshoorn in de hoop hier onderdak te vinden. En dat vonden ze. De band tussen de beide families is erg sterk gebleken. Harry Oudshoorn is dan ook vernoemd naar Harry de Vries.

In het verhaal van Harry Oudshoorn neemt hij ons mee door de jaren. Dat het hard werken was is ons nu wel duidelijk. En inventief zijn. Geen kans bleef onbenut. De ellenlange lijst met producten, al dan niet door de familie Oudshoorn zelf gemaakt, die Harry opnoemt is enorm. Van een bamboe stokje dat met behulp van een kurk en een touwtje tot vee stokje omgetoverd werd (verkoopprijs één kwartje) tot gaskachels, van het slijpen van schaatsen tot delfsblauw aardewerk.

Het eerste dat Harry deed na zijn toetreden binnen het bedrijf is het (te) grote gamma van producten in de uitverkoop zetten. Gaskachels gingen weg voor 50% van de prijs. Een toeleverancier van ijzerwaren voor de bouwwereld. Daar wilde Harry ‘zijn’ bedrijf naar toe leiden. Dit is allemaal uitgekomen.. In het verslag van 6 februari 1980 meldt Harry al trots dat de magazijnruimte een paar maal groter is dan de winkel en nog altijd te klein. Groei, dat zat er in. De zaak werd voor 1980 al 18 keer verbouwd en in totaal was er 340 m2 vloeroppervlak beschikbaar. In 1985 had de nieuwbouw aan de Lageweg al een oppervlak van 800m2. Dit is vier jaar later nogmaals verdubbeld. Het nog veel grotere huidige pand aan de Ambachtsweg nummer 4 is nu een van de toonaangevende bedrijfspanden gevestigd op industrieterrein ’t Heen.

Harry heeft de dagelijkse leiding van het bedrijf in 2004 overgedragen aan zijn zoon. Uit het verhaal van Harry blijkt duidelijk dat hij het roer uit handen heeft gegeven maar zijn passie voor de onderneming daarmee niet verloren is gegaan. Het indrukwekkende verhaal van Harry werd mooi door hem aangevuld met vele anekdotes. Heel wat hilarische taferelen hebben zich afgespeeld rondom de toonbank van dat “Katwijkse winkeltje”.

Technivo Oudshoorn 70 jaar – een overzicht van 70 jaar familiebedrijf

(Deze link opent een boekwerkje met veel interessante foto’s via een veilig PDF-bestand)

Afbeelding 69.png