2 november 2016: Trump kan eigenlijk niet meer winnen....(maar je weet het nooit)

Rotaryclub Noordwijk en omstreken weet het al. Hillary Clinton wordt de volgende president van de Verenigde Staten.

UPDATE 9 november 2016; the morning after….Donald Trump (Republikeinen) heeft gewonnen.

Dat wordt hier geschreven voor degenen die dit bericht misschien ooit nog eens in een digitaal archief aantreffen en zich afvragen hoe of wat.

De wereld had dit niet verwacht en velen hadden dit ook bepaald niet gehoopt en hebben dat ook niet onder banken of stoelen geschoven. Enfin, we herschrijven dit artikel niet, zoals nu misschien opeens wel zoveel andere artikelen herschreven of zelfs verwijderd worden, in het bijzonder die waarin flink de draak gestoken is met Trump, en dat zijn er nogal wat.

Dit artikel geldt als een mooi voorbeeld hoe het toch steeds weer anders kan lopen bij verkiezingen dan iedereen denkt.

Trump, president van Amerika. We gaan het zien….Door velen verguisd en zwart gemaakt en nu opeens de baas…

Ons clublid Harry Groen legde in ons clubhuis Huis ter Duin uit waarom.

Daarvoor was eerst een uitleg van het systeem van de Amerikaanse verkiezingen noodzakelijk. Het gaat om indirecte verkiezingen, in die zin dat de bevolking stemt en dan per staat de kiesmannen in die staat unaniem moeten stemmen op de kandidaat die de meeste stemmen heeft. Dat systeem kan er toe leiden dat een kandidaat landelijk gezien meer stemmen heeft dan een ander en toch niet gekozen wordt.

Hoeveel kiesmannen een staat heeft, wordt bepaald door een groot aantal factoren, waaronder omvang bevolking en bruto nationaal produkt.

Het winnen van staten is daarom belangrijker dan het winnen van individuele stemmen.

Harry legde uit dat de gemiddelde Amerikaan niet veel op heeft met z’n eigen federale overheid en dat is dan nog maar zwak uitgedrukt. In veel gevallen gaat het zelfs om grote afkeer. En dat verklaart dan ook de relatief lage opkomst bij de verkiezingen. Velen hebben er geen zin in om zich als kiezer te laten registreren, want dan komen ze weer in een landelijk register en dat kan alleen maar problemen opleveren, zo wordt gedacht. De verkiezingen zouden absoluut fataal uitpakken voor de republikeinen als bijvoorbeeld meer Afro-Amerikanen en Latino’s zich zouden laten registreren als kiezer. En het is daarom dat de republikeinen altijd een beleid van ontmoediging gevoerd hebben. De democraten echter sporen juist iedereen aan om zich te laten registreren.

De staten aan de beide kusten stemmen doorgaans op de kandidaat van de democraten. Wie aan een kust woont, en dat geldt eigenlijk voor alle continenten wel, is immers gewoonlijk gewend om wat verder te kijken dan z’n eigen neus lang is en dan kom je eerder uit bij het programma van de democraten. In Amerika wordt dat als een links programma gezien. In Nederland zouden we het nog steeds behoorlijk conservatief vinden.

Steeds weer blijkt Florida de bottleneck van de verkiezingen te zijn. Deze kuststaat zou van origine democratisch moeten zijn, maar door de import van veel pensionado’s uit republikeins Amerika spant het er iedere keer weer om.

Maar waarom kan Trump niet meer winnen?

Harry liet zien tot welk resultaat de huidige polls en de reeds gehouden verkiezingen leidden (ja, elke staat regelt zelf hoe er gekozen wordt en in sommige staten hebben sommige stemmers al kunnen kiezen):

En dat betekent dat Trump alsnog in de 4 grootste swingstates zal moeten winnen en dat gaat ‘m zo goed als zeker niet lukken.

Waarom iedereen dan toch denkt dat Trump een goede kans maakt? Omdat de media toch wat moeten melden….aldus Harry.

Enfin, volgende week dinsdag (8 november) gaan we zien of Harry dit allemaal goed geïnterpreteerd heeft.