28 januari 2015: Gouverneur Pia Kraak op bezoek

28 januari 2015: Gouverneur op bezoek

De Gouverneur van rotarydistrict 1600, Pia Kraak, bracht het jaarlijkse bezoek aan onze club. Die bezoeken gaan op alfabetische volgorde en daarom ontvangt Rotaryclub Noordwijk en Omstreken de Gouverneur altijd zo ongeveer in januari. De Gouverneur heeft er dan al sinds zijn/haar benoeming per 1 juli van het jaar daarvoor, 52 clubbezoeken op zitten! 52 Keer op bezoek bij een Rotaryclub die zich zelf natuurlijk uniek en vooral geweldig vindt. Ga er maar aan staan….

De presentatie van deze Gouverneur was totaal anders dan in voorgaande jaren. Aan de club was eerder gevraagd een online enquete in te vullen, om de signatuur van de clubleden te kunnen bepalen en zo te kunnen vast stellen in welke richting nieuwe clubleden gezocht en gevonden kunnen worden. Vele duizenden Rotarians van andere clubs hadden die enquete al ingevuld, zodat er parameters opgesteld zijn door het onderzoeksbureau Motivaction, waardoor wij allen mooi in hokjes geplaatst konden worden. Zie hieronder het resultaat en de lezer wordt aangeraden dat maar eens goed te bestuderen. Het geeft een uniek inkijkje in de reden van het reilen en zeilen van onze club, in verhouding tot de buitenwereld. Het is als een MRI-scan van onze club:

Niet alle aanwezigen waren even overtuigd van de juistheid en/of het nut van deze scan. De club floreert en het aantrekken van nieuwe leden is nog nooit een problem geweest. Maar naar het schijnt is dat bij andere clubs soms anders.

Hoe dan ook, een bruisende leerzame presentatie, met veel interactie, die ons allen weer aangezet heeft tot de nodige overpeinzingen.

Ook voor Pia na afloop onze give-away, de met echt knipperlicht uitgeruste miniatuur van de Noordwijkse vuurtoren met onze clubsticker erop. Altijd een grappig aandenken, dat langer meegaat dan de obligate fles wijn, ook al is dat dan uiteindelijk op zolder of in de kelder.

Sluiten we af met de nieuwjaarswens van onze Gouverneur, zoals in januari toegezonden aan de clubs in District 1600:

“Ik wens jullie een mooi Rotaryjaar. Ook wens ik jullie een Rotary jaar waarin wij door enthousiasme en bevlogenheid de nieuwe generatie nieuwsgierig maken naar de kameraadschap, de diversiteit en de projecten van Rotary. In mijn 44 clubbezoeken tot nu toe heb ik zonder uitzondering de bereidheid van clubs ervaren om te denken vanuit de vraag van de nieuwe generatie en in discussie te gaan over kansen om aantrekkelijk te zijn voor deze nieuwe generatie. De vraag naar verandering en flexibiliteit wordt daarbij niet uit de weg gegaan. Na ieder clubbezoek ervaar ik het weer als een voorrecht dat ik zoveel positieve mensen mag ontmoeten die energie steken in fellowship, die zich open stellen voor elkaar en voor anderen”

Pia Kraak, Gouverneur District 1600, 2014-2015