7 juli 2021: Club hoort over farmaceutische industrie

7 juli 2021: Club hoort over de farmaceutische industrie

Afbeelding met tekst, elektronica, computer, scherm

Automatisch gegenereerde beschrijving

Debbie Brouwer (ja, van de Noordwijkse familie Brouwer, dus ze kende ons bijna allemaal) was uitgenodigd door de programmacommissie om te komen vertellen over met name het farmaciebedrijf Janssen in leiden. Janssen, zo genoemd naar de beroemde Belgische arts Paul Janssen, is onderdeel van het al sinds 1886 bestaande Amerikaanse Johnsson & Johnsson. Debbie is bedrijfsjurist bij Janssen.

Dat in z’n algemeenheid medicijnen een zegen zijn voor de mensheid, daar is iedereen het wel over eens, maar dat je er geld aan zou moeten verdienen… Nu bestaat daar in onze club wel begrip voor. Wij weten, het kost nu eenmaal veel geld om onderzoek te doen, dus dan wil je uiteindelijk wel je geneesmiddel patenteren. Maar wat de club niet wist, is dat Nederland dan wel in de hoogste regionen van Europa verkeert als het gaat om de totale zorgkosten, maar dat we met de kosten van medicijnen juist weer bijna onderaan bungelen. We wisten ook niet dat Nederland jaarlijks voor 27,7 miljard euro aan medicijnen exporteert en dat dat voor onze wel veelgeroemde zuivel blijft steken op 8,6 miljard. En dat er 70.000 mensen werk hebben in de farmaceutische industrie. Dus voor de B.V. Nederland is dat allemaal hartstikke goed.

Het ging allemaal niet over dat vaccin vanavond. Waar het behalve over heel veel andere dingen wel over ging, was dat Het Leidse Bio Science Park aan het uitgroeien is tot een mega onderzoeksregio, die zijn weerga niet kent in Europa. De ambities zijn hoog. Er wordt gewoon gestreefd naar een soortgelijke status in Europa als de regio Boston (met zijn MIT) heeft in de Verenigde Staten.

De regio begon al wereldwijd naam te maken met het gekloonde schaap Dolly en de genetisch gemanipuleerde fokstier Herman en wie er doorheen rijdt/loopt, ziet er bijna dagelijks nieuwe bedrijven neerstrijken.

Het was weer een mooie leerzame avond.