25 dec 2010: Witte Kerst. Aandacht voor de Rotary Foundation

25 dec 2010: Kerst. Aandacht voor de Rotary Foundation.

Uw webmaster is binnen de club belast met het volgen van de Rotary Foundation. Deze mooie witte kerstdag is een mooie aanleiding om even een stukje te maken over deze organisatie. Een stukje dat overigens voornamelijk gecopied and paste is van de info die Rotary Nederland op de eigen pagina verschaft, want waarom zou uw webmaster dat beter kunnen. Hier komt het:

“De Rotary Foundation (TRF) ondersteunt Rotary International (RI) bij het vervullen van zijn missie: het bevorderen van internationaal begrip en vrede door internationale en lokale programma's van humanitaire en educatieve aard.

TRF wordt zelfstandig bestuurd en beheerd. De Foundation staat los van RI; de ontvangsten bestaan primair uit vrijwillige bijdragen. TRF dateert van 1917 en sinds 1983 is The Rotary Foundation een 'not-for-profit-organisation' onder de wetten van de staat Illinois (VS).

Humanitaire programma’s
Vanuit de humanitaire programma's van TRF worden o.a. internationale projecten van Rotaryclubs gesteund met z.g. Grants waarmee eigen clubfondsen en districtsfondsen met 50 procent respectievelijk 100 procent worden opgehoogd; althans wanneer de projectomschrijving voldoet aan de gestelde criteria van o.a. het Matching Grant programma.

Een belangrijk humanitair project van TRF is 'Polio de Wereld Uit'. Met dit programma, gestart in 1985, wordt beoogd om de ziekte polio in 2008 uit de wereld gebannen te hebben. etc. etc.

Uit het financiële jaarverslag 2008 / 2009 (het boekjaar van Rotary begint op 1 juli) heeft uw webmaster dan nog een interessant overzicht van de bijdragen per land opgevist, althans van de 30 gulst gevende landen (in die landen woont 92% van alle Rotarians, die bijna een kwart miljard dollar contribueerden), waarvan hij hoopt dat het nog enigszins leesbaar op uw scherm verschijnt. Zo niet, dan is het hier (PDF-bestand, zie blad 7) terug te vinden:

En in de STATEMENTS OF ACTIVITIES - SUMMARY Fiscal year 2010-11 Budget zien we in grote lijnen wat er (dit jaar) mee gedaan wordt. En dan is voorts nog voor het financiële plaatje van belang:

“As of 30 June 2009, The Rotary Foundation has raised $90,694,681* toward its target of $200 million in order to match the extraordinary challenge grant of $355 million received from the Bill & Melinda Gates Foundation”.

En dan tot slot, HIER de voorwaarden en het aanmeldingsformulier om de Rotary Foundation te bewegen mee te financieren aan een project. Daar zal uw webmaster later nog eens induiken, want zo op het eerste gezicht is dat nog niet zo eenvoudig en dat is misschien maar goed ook.

En pas op, er zijn valse emails in omloop waarbij Rotarians zogenaamd van de Rotary Foundation of Rotary International het bericht ontvangen dat ze iets gewonnen hebben, waarbij ze gevraagd wordt allerlei informatie op te geven. NIET doen!