© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

21 oktober 2015: Snoeks Automotive B.V.

21 oktober 2015: Snoeks Automotive B.V.

Op 21 oktober 2015 bracht Rotaryclub Noordwijk en Omstreken een bedrijfsbezoek aan het bedrijf waar clublid Marc Broere Directeur is: Snoeks Automotiove B.V. in Nieuw Vennep.

http://www.rotary.nl/noordwijkeo/clubjaar/Rotary_bestuur/Rotary_bestuur-1.gif

Uit ons Weekbericht:

Verslag woensdag 21 oktober:

We zijn vanavond uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek bij Snoeks Automotive in Nieuw Vennep. Bij dit bedrijf heeft Marc Broere zowel zijn stage gelopen als zijn afstudeeropdracht gedaan, daarna is hij hier aan het werk gegaan en werd in 1999 directeur, verantwoordelijk voor de sector Automotive.

 

Het bedrijf begon in 1956 met het in elkaar lassen van VW-kever uitlaten, en het maken van taxi-stoeltjes. Dit laatste is uitgemond in hun hoofdproduct: de dubbele cabine.

 

Onder de Nederlandse wetgeving, maar ook die van diverse andere landen, mag een bestelbus voorzien worden van een tweede bank achter de bestuurder; dit wordt dan een dubbele cabine genoemd. Het busje blijft onder nog meer voorwaarden toch gerechtigd tot een “grijs”kenteken, met de belastingvoordelen daarvan. Omdat dit voor de auto-fabrikanten om betrekkelijk geringe aantallen gaat, is hier ruimte voor een kleiner bedrijf om dit te maken en in te bouwen.

 

Dit doet Snoeks tegenwoordig in nauwe samenwerking met diverse auto-fabrikanten. De stijl en de bekledingskleuren moeten overeenstemmen met de rest van de bus en aan alle kwaliteits- en veiligheidseisen van de fabrikant moet worden voldaan. Dan vindt de inbouw ergens in de gang tussen de fabrikant en de dealer plaats, de afnemer weet en ziet eigenlijk niet dat dit onderdeel niet in de reguliere productie is ingebouwd.

 

Snoeks levert per busje een kist op een pallet met daarin alle onderdelen die nodig zijn om in het betreffende merk en model de tweede bank in te bouwen. De assemblage kost een getrainde ploeg ongeveer 12 minuten; dat was in de tijd dat het niet zo voorbereid was 7 uur! We konden in de vestiging in Nieuw Vennep, waar o.a. de ontwikkeling en training wordt gedaan, zien hoe ook superluxe busjes van bv Mercedes van een perfect aangepaste tweede bank voorzien waren.

 

De productie van de onderdelen gebeurt overal op de wereld, waar het maar het gunstigste kan worden gedaan. Het vullen van de kisten gebeurt in hun eigen vestiging in Tsjechië. Dat de logistiek hier hoge eisen stelt aan samenstelling en aflevering spreekt voor zich. De kisten worden op order gevuld, je kunt van de afgevulde kisten geen voorraad van enige omvang opslaan.

 

Kortom het is een bedrijf waarvan je niet zou vermoeden wat een geavanceerd en technisch hoogstaand product er gemaakt wordt en hoe dat product zodanig gecommercialiseerd kan worden dat daar een bedrijf met een flink aantal werknemers een gezond bestaan in kan vinden. Het kennelijk goede beleid dwingt dan ook onze bewondering af.

 

Naar de mening van de schrijver was dit weer een van de hoogtepunten van ons Rotary-gebeuren. De kans om zo achter de schermen van een bedrijf te kunnen kijken is altijd weer bijzonder.

http://www.rotary.nl/noordwijkeo/clubjaar/Rotary_bestuur/Rotary_bestuur-1.gif

Foto’s van de website van Snoeks Automotive B.V.:

Zo ziet het er na inbouw uit:

in bouwpakket wordt het aangeleverd en terplekke in minder dan een kwartier gemonteerd….

het vullen van de dozen/kisten met de onderdelen…..geheel afgestemd op de auto waarin de tweede rij ingebouwd moet worden:

Voor de alle gangbare bedrijfswagens:

De vestiging in Nieuw Vennep aan de Haverstraat:

En die in Tsjechië:

http://www.rotary.nl/noordwijkeo/clubjaar/Rotary_bestuur/Rotary_bestuur-1.gif

En Marc zelf in 2011, rechts op de foto, toen het bedrijf zich als eerste in Europa Opel Certified Convertor mocht noemen:

http://www.rotary.nl/noordwijkeo/clubjaar/Rotary_bestuur/Rotary_bestuur-1.gif