Mei 2018: Bezoek aan RC Ystad

Mei 2018: RC Noordwijk en Omstreken bezoekt RC Ystad

In het wondermooie Pinksterweekend van 2018 heeft onze club een weekendbezoek afgelegd aan voornamelijk RC Ystad in Zweden en aan de twee andere Rotaryclubs in die stad, RC Ystad – St. Petri en RC Ystad – Tornväktaren.

Ystad is een stadje aan de zuidkust van Zweden en in omvang ongeveer even groot als Noordwijk. Er zijn ook meer overeenkomsten; zo heeft Ystad een blauwe leeuw in haar wapen en Noordwijk een zwarte….

Ystad is net als Katwijk en Noordwijk ook een belangrijk toeristisch centrum en staat voorts bekend als de stad waar inspecteur Wallander zijn moorden oplost. Heel veel moorden. In werkelijkheid gebeurt er daar helemaal niets natuurlijk. Ystad trekt dan ook veel bezoekers uit het buitenland die speciaal voor Wallander komen, die daar dus nooit gewoond heeft, want het is een fictief personage. Ook zijn bedenker, Henning Mankell, woonde niet in Ystad, maar dat mag de pret niet drukken. Iedereen gaat er voor naar Ystad. En die gaan dan allemaal naar het onbeduidende straatje Mariagatan in Ystad en maken dan een foto (zie ergens hieronder) van het huis waar, in de boeken dan, Wallander woonde.

In Ystad zijn ook inmiddels de grootste filmstudio’s van Scandinavië gevestigd, waar naast vele andere Scandinavische filmseries bijvoorbeeld ook de absolute topper The Bridge is opgenomen.

Enfin, de bewoners van Ystad zelf laat het allemaal een beetje koud. Maar de rest van de wereld dus niet.

Het was niet alleen een erg gezellig uitje, maar ook zeer leerzaam. RC Noordwijk en Omstreken hoorde over de pogingen die in de regio ondernomen worden om zwerfafval in de oceanen tegen te gaan (waaronder het zeer geniepige “micro afval”, dat een stille sluipmoordenaar is onder zeedieren en misschien ook wel onder mensen…) en over de alom bestaande behoefte in Zuid-Zweden (en misschien wel geheel Zweden) om in het algemeen zoveel mogelijk milieuvriendelijk te leven. Voorts vernamen wij dat ook in Ystad de strijd tegen de zee, die net als op onze eigen kust graag het strand opeet, onverbeten voort wordt gezet met zandsuppletie en aanleg van strekdammen. Wij bezochten ook een Montessori school en ja, daar is weer zo’n onvermoede band tussen Noordwijk en Ystad, Maria Montessori ligt in Noordwijk begraven…En, we konden er niet omheen, we bezochten de filmstudio!!

Nog een interessant politiek/economisch weetje. In Zuid-Zweden hebben ze maar weinig met het 700 kilometer noordelijker gelegen Stockholm met een regering die nauwelijks weet waar Zuid-Zweden ligt. De band met het Deense Kopenhagen is veel sterker en de hele regio, inclusief Malmö dus, wordt dan ook internationaal verkocht als Groot-Kopenhagen… Wil je naar Ystad, vlieg dan op Kopenhagen en stap op de trein.

Leden van RC Ystad hadden vorig jaar als eens een bezoek aan onze club afgelegd:

Hier een impressie van ons bezoek aan Ystad: