24 maart 2014: President Obama te gast in Clubhuis van Rotaryclub Noordwijk en Omstreken

Nadat we al eerder Sofia Loren op bezoek hadden gehad, was het nu de beurt aan President Barack Obama. Nog niet eerder was er in de recente geschiedenis van Noordwijk zo’n opwinding over de komst van de machtigste man ter wereld. Voor het nageslacht noteren we hier even dat Poetin (ook een machtig man) niet kwam, omdat hij nu even wat moeilijk lag bij de internationale goegemeenschap na annexatie van de Krim door Rusland en de mogelijke verdere annexatie van (gedeelten) van de Oekraïne.

Obama was hier in het kader van de Nucleair Security Summit, die plaats vond in het Worldforum in Den Haag. Hij overnachtte in Noordwijk, evenals een paar honderd Chinezen, die in de Hotels van Oranje verbleven. De baas van China, Xi Jinping, verleef echter in Hotel Des Indes in Den Haag.

Obama kwam laat in de avond van maandag 24 maart aan en vertrok de volgende ochtend vroeg weer. Hier een foto impressie van zijn bezoek aan Noordwijk en zijn overnachting in Huis ter Duin.

Het wachten op Obama, of in elk geval op zijn kwartiermakers, daags tevoren in de Van Diepeningen lounge van Huis ter Duin (dat de volgende ochtend voor een paar dagen gesloten zou gaan worden voor het overige publiek):

De aankomst ’s avonds:

Het vertrek ’s morgens:

(foto Marianne Johansson)

(foto Jack Apon)

De vesting Noordwijk:

(foto Jack Apon)

Lege wegen in de randstad, want iedereen bleef uit voorzorg thuis: