18 januari 2021: in memoriam Hans de Boer

18 januari 2021: In memoriam Hans de Boer

Ons zeer gewaardeerd clublid Hans de Boer is vandaag aan de gevolgen van een ernstige hersenbloeding overleden. Zonder ziekbed, zonder waarschuwing, zonder wat dan ook, maar nog wel met heel veel mooie plannen voor de toekomst, is Hans uit ons midden weggerukt.

Inmiddels is Hans in de journaals, talkshows en papieren pers voluit herdacht. Zijn overlijden heeft een aandacht gekregen, die zich niet alleen laat verklaren door zijn voormalig voorzitterschap van VNO-NCW. Er is meer. En wie alle politici en andere bekende gezagsdragers heeft gehoord, moet het opgevallen zijn, dat de herinnering aan Hans in overwegende mate bepaald wordt door de herinnering aan zijn opgewekte en doortastende karakter, waardoor iedereen altijd graag bij hem in de buurt wilde zijn. Natuurlijk, hij heeft veel betekend voor Nederland, zoals ook demissionair premier Mark Rutte memoreerde. Hans heeft vele handelsmissies meegemaakt (en wist in den vreemde vaak het ijs te breken door bijna foute grappen in slecht Engels te vertellen, zo zei Rutte), hij stond aan de wieg van het pensioenakkoord en van de coronasteunmaatregelen. Maar ook Rutte begon zijn verhaal eerst met anekdotes over de manier van doen van Hans.

Zo kende onze club Hans ook. Altijd in iedereen geïnteresseerd, impasses doorbrekend en steeds de mouwen opstropend als er wat moest gebeuren, en alles altijd met veel humor en met een vette maar charmante Friese tongval, die zo kenmerkend voor hem was.

Hans zou onze volgende voorzitter worden, omdat hij daar nu, na zijn afscheid van VNO-NCW, tijd voor zou hebben. Hij zou het lustrumfeest gaan organiseren en hij zou en passant ook nog eens met twee compagnons het hotel aan de mond van de haven van Curaçao (die hoge toren, iedereen kent het) gaan ontwikkelen tot een soort dependance van het Rijksmuseum, om daarmee het eiland op te stuwen in de vaart der volkeren. En er lagen nog wat feesten van hem op de plank die door Corona steeds maar weer uitgesteld moesten worden. Nog volop te doen dus.

De club blijft verbijsterd achter.

Woensdag herdenken we Hans op onze vaste clubavond. Onze gedachten zijn niet alleen bij Hans, maar natuurlijk ook bij echtgenote Klaske en zijn gezin. Wij wensen haar en de kinderen heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Hans stond altijd klaar voor onze club. De club staat ook klaar voor jullie.

Rust zacht Hans. We missen je enorm.

17 januari 1955 – 18 januari 2021

Hans is 66 geworden