5 november 2014: Rotaryclub Noordwijk en Omstreken hoort over Japan

Rotaryclub Noordwijk en Omstreken hoort over Japan

In Japan blijkt een demografisch drama plaats te vinden. Er zijn nu ongeveer 127 miljoen Japanners, maar de bevolking krimpt. Een onzer clubleden legde uit hoe dat allemaal in elkaar steekt.

Japanners “doen” het niet meer, althans bijna niet meer. Dat klinkt absurd, maar is wel zo. Dating is niet populair meer. Men heeft er geen zin (meer) in. Kun je hier bij ons nog producten aan de man of vrouw brengen met het argument dat je er aantrekkelijker van wordt voor potentiële huwelijkskandidaten, dat werkt in Japan dus niet meer.

Ons clublid legde uit dat bijvoorbeeld lichaamsverzorgingsproducten daar anders gepromoot moeten worden dan in de rest van de wereld. Een parfum wordt aan vrouwen verkocht met het argument dat je vriendinnen je bij het shoppen zo lekker vinden ruiken en aftershave wordt verkocht omdat je dan zo lekker ruikt in de gamingroom.

Dat de bevolking krimpt, komt voorts omdat Japanners geen buitenlanders willen aantrekken. Daar waar de westerse wereld (ook niet scheutig met het voortbrengen van kroost trouwens) voortdurend buitenlanders aantrekt en de bevolking daarom groeit, doen de Japanners dat dus niet. De verwachting is dat de bevolking van Japan in 2050 zal zijn terug gelopen tot 60 miljoen ! (volgens ons clublid) dan wel tot 95 miljoen (volgens Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Japan#Bevolkingsgroei ).

Kortom, de vergrijzing in Japan is enorm en hoe dat daar verder moet weet men daar ook niet. Nu al zijn de problemen groot. Handwerklieden zijn bijna niet meer te vinden en in elk geval peperduur. Verzorging voor de steeds grotere aantallen ouderen wordt ook steeds moeilijker.

Als deze trend zich voortzet, dus bijna geen voortplanting meer en ook geen buitenlanders willen aantrekken, dan zien we hier een volk langzaam verdwijnen. Ook al gaat uw schrijver dat niet meer meemaken.

De club luisterde ademloos…….

Wat ons clublid ook opgevallen was: een biertje in het hotel kost 22 dollar.

Ook niet best.