4 augustus 2021: Over de Ambtsketen van de Burgemeester van Noordwijk

4 augustus 2021: Over de ambtsketen van de Burgemeester van Noordwijk

Afbeelding met binnen, plafond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Eric van Limpt kwam Rotaryclub Noordwijk en Omstreken vertellen over met name de door hem ontworpen en ook gemaakte nieuwe ambtsketen van de Burgemeester van Noordwijk.

Die had Eric ook bij zich!

Afbeelding met blauw, ketting, accessoire

Automatisch gegenereerde beschrijving

Door de fusie met Noordwijkerhout moest er een nieuwe komen en die heeft Eric dus mogen ontwerpen en maken. Overigens net als de ambtsketen van de Burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer.

Leuke wetenswaardigheden zijn dat zo’n ambtsketen sinds Thorbecke aan voorschriften moet voldoen. Zo moet het wapen aan de keten bij voorkeur omkeerbaar zijn: aan de ene zijde het gemeentewapen en aan de andere zijde het landelijk wapen, afhankelijk van wat de burgemeester op dat moment doet. Voor armlastige gemeenten mag de keten ook een lint zijn, maar dat doet niemand meer, omdat je er dan wel erg goedkoop bij loopt. En de keten moet te allen tijde met respect behandeld worden. We mochten ‘m wel aanraken dus, maar toen een onzer gewaardeerde leden, door ons aangespoord, toch even wilde voelen hoe dat om z’n nek hing, greep Eric in. Dat mag alleen onze Burgemeester Wendy Verkleij:

Afbeelding met persoon, vrouw, blauw

(Foto Gemeente Noordwijk)

Het is een prachtige imposante keten. Er staan symbolen op die verwijzen naar de bollenteelt, er staat een satelliet van ESA/ESTEC op en er is een verwijzing naar de zorg. Waarom dat nou specifiek Noordwijks zou zijn, ontging uw correspondent enigszins, maar het was nou eenmaal een wens van de gemeente. En inderdaad, binnen de gemeentegrenzen zijn (of waren) een aantal grote algemeen bekende zorginstellingen (Van de Bergh stichting, Sancta Maria en Sint Bavo).

En de vuurtoren staat er op en die wordt gebruikt als scharnier voor het er onder hangende omkeerbare wapen.

Eric van Limpt is een edelsmid van internationale naam en faam. Lees hier gerust verder: www.ericvanlimpt.nl

Afbeelding met tekst, person, binnen, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

(Sieraden kun je in Gouda bij De Waarborg laten waarmerken. Tot voor kort werd dan met een hamer je meesterteken en nog wat andere tekens in het sieraad geslagen, wat voor de maker geen aangenaam gezicht was. Tegenwoordig worden de tekens er in gelaserd…Op de foto de tekens in de ambtsketen van Noordwijk)