In de benen voor water voor Oeganda

Project foto's

burgerij
Land begunstiging:
UGANDA

In de benen voor water in Oeganda

Een van de vier Rotary-teams (van Qbtec) zet alles op alles tijdens het hardlopen (foto Qbtec)

WOERDEN - Vier teams hebben tweede Pinksterdag namens Rotary deelgenomen aan de Triathlon 2017 in Woerden. Er werd gezwommen (1 km), gefietst (40 km) en hardgelopen (10 km). Doel was zoveel mogelijk geld binnen te halen voor een water- en sanitatieproject van de twee Woerdense Rotaryclubs. Dat is gelukt: met hulp van sponsors en donateurs maakten de vier teams met hun sportieve prestaties het benodigde bedrag (5.500 euro) compleet.

Schoon water voor iedereen is een van de speerpunten van Rotary International. De twee Rotaryclubs in Woerden zamelen geld in voor een ziekenhuis in Oeganda. Daar wordt samen met de stichting Tusaidiane een installatie gebouwd voor de opvang, zuivering en opslag van drinkwater.
Het ziekenhuis zelf draagt 20% van de projectkosten; de Rotaryclubs zorgen voor de rest. Het ziekenhuis richt zich op het leveren van goede en betaalbare zorg aan mensen in het district Runkugiri. Jaarlijks worden in het ziekenhuis ongeveer 25.000 patiënten behandeld.
Op dit moment is het ziekenhuis nog afhankelijk van een waterput, waaruit water wordt opgepompt. Dat water is echter niet te gebruiken als drinkwater, zodat patiënten (die vaak leven van minder dan 1 US dollar per dag) dure flessen drinkwater moeten kopen.

De Woerdense Rotaryclubs zien deelname aan de Triathlon als een mooi evenement om samen met sporters en sponsors geld bij elkaar te brengen voor een sympathiek doel. Dat past ook in de doelstellingen van beide Woerdense clubs van maatschappelijk betrokken professionals. Rotary is een service-organisatie die deel uitmaakt van een internationaal netwerk. Rotary-leden steunen hun medemens op verschillende manieren, onder meer door op een positieve manier een bijdrage te leveren aan de samenleving.

Als rose badeendjes dobberen de zwemmers tijdens de Triathlon in het water (foto Rotary)