Inwoners Leidschendam en omgeving geven gul aan voedselbank

Projectgegevens

burgerij
Plaats en land begunstiging
Leidschendam-Voorburg in ---

120 volle kratten, samen goed voor een kleine 5.000 producten. Dat is de opbrengst van de actie die onze club, samen met RC Duivenvoorde, zaterdag 31 maart organiseerde voor de stichting Buren: de voedselbank voor Leidschendam, Voorburg en de Haagse wijken Bezuidenhout en Mariahoeve. De actie vond plaats bij Albert Heijn in Leidsenhage en duurde van acht uur ’s ochtends tot acht uur ‘s avonds.

Bij de ingangen van de supermarkt deelden leden van de twee clubs boodschappenlijstjes uit met het verzoek om een of meer producten voor de voedselbank te kopen.

Klanten hoefden niet naar die producten op zoek. Albert Heijn had alles op een speciale “Voedselbank Plaza” bij elkaar gezet. Wie binnenkwam, kon niet om de Plaza heen.

Bij de uitgang konden klanten de producten weer inleveren bij Rotaryleden die alles in kratten verzamelden.

Vrijwilligers van de voedselbank haalden de gevulde kratten met een busje op.

De inwoners van Leidschendam en omgeving waren zo vrijgevig, dat de Voedselbank Plaza voortdurend moest worden aangevuld. Diverse klanten lieten ook weten dat ze dergelijke initiatieven graag vaker zouden zien.

In de aanloop naar Pasen stonden ook eieren op de Plaza. “Het is uitzonderlijk dat we die ontvangen”, zegt Nan de Smet, voorzitter van de stichting Buren. “Voor deze en andere producten zijn we de klanten van Albert Heijn enorm dankbaar. Toen de actie was afgelopen mochten we tot onze verrassing ook alle producten meenemen die nog op de Voedselbank Plaza waren overgebleven. Fantastisch! We gaan zorgen dat alles terechtkomt bij mensen die het echt nodig hebben.”

Voedselbanken waaronder de stichting Buren helpen armoede te verminderen. Geselecteerde gezinnen, huishoudens en alleenstaanden ontvangen iedere week een boodschappentas met producten die fabrikanten en distributeurs beschikbaar stellen. Bij de stichting Buren gaat het om ongeveer negentig pakketten per week voor driehonderd mensen. Een deel van de producten wordt landelijk aangeleverd. Maar de laatste jaren is het aanbod lang niet voldoende om in de totale behoefte te voorzien.

Bedrijven en particulieren die de stichting Buren willen steunen vinden alle informatie op www.stichtingburen.nl. Bellen kan natuurlijk ook: 06 - 12 72 10 65.

2012-04-02/TW/PvW