Twintigduizend euro voor Hospice Wassenaar

bejaarden
Plaats en land begunstiging
Wassenaar in ---

Zevenhonderd fietsers namen zondag 20 mei deel aan de Rotaryfietstocht door Voorschoten, Leidschendam en Wassenaar. De opbrengst van de unieke tocht en de aansluitende barbecue bedraagt twintigduizend euro. Het bedrag komt ten goede aan Hospice Wassenaar. Onze club was één van de vijf Rotaryclubs die de tocht organiseerden.

De tocht begon en eindigde op het terrein van Manege Santhorst. Onder de deelnemers en de overige aanwezigen waren ook burgemeester Hans van der Sluijs van Leidschendam-Voorburg, Jeroen Staatsen van Voorschoten en Jan Hoekema van Wassenaar. Rotarylid Willem Topper heette iedereen van harte welkom: “Laten we in gezamenlijkheid de vlaggen hijsen, als startsein voor deze unieke fietstocht. Ik wens u heel veel plezier. Maar kom na afloop graag terug voor de perfecte barbecue.” Lachend tot de burgemeesters: “Heren, houdt u goed in de gaten of u de juiste vlag pakt!”

Voor wat betreft zowel het weer als de route beloofden de vijf organiserende Rotaryclubs de afgelopen weken niets te veel. De zon stond hoog aan de hemel. Meegebrachte regenbroeken bleven opgevouwen onder de snelbinders en de poncho’s die de deelnemers bij inschrijving konden aanschaffen vonden geen aftrek. “Jullie hadden beter zonnebrillen kunnen verkopen”, merkt een deelnemer op. Ook de route is inderdaad prachtig en met behulp van het geïllustreerde routeboekje – buiten enkele speciaal voor dit evenement ontsloten paden – zeker voor herhaling vatbaar. Ook de gratis ijsjes van Luciano’s IJssalon, die halverwege de tocht worden geschept, vonden gretig aftrek.

De opbrengst van het evenement is bestemd voor verbeterde huisvesting van Hospice Wassenaar. Het hospice zou graag betere gastenkamers willen hebben (met eigen wc en douche), meer ruimte voor de medewerkers en de familie van de gasten (slaapplaats) en meer kantoorruimte. Voorzitter van het hospice Gabrie Lansbergen is verheugd over het succes van het evenement: “Hoewel de dag al zonovergoten is, vind ik het hartverwarmend om te zien dat zo veel mensen – jong en oud – met hun deelname aan de fietstocht ons werk willen steunen. Hartelijk, hartelijk dank, ook namens onze gasten en alle medewerkers en vrijwilligers van het hospice!”

De barbecue met livemuziek van The Question Marks en een demonstratie door Voltige Vereniging Wassenaarse Manege duurt tot ongeveer zeven uur. Veel fietsers, met name uit de deelnemende gemeenten, genieten van een gezellig samenzijn. Organisatie en deelnemers kunnen terugkijken op een bijzonder geslaagd evenement. De eerste Rotaryfietstocht zou zomaar het begin kunnen zijn van een mooie traditie …

2012-05-22/PvW/TtW