Drempelloos op Vakantie

Plaats en land begunstiging
Borne in NETHERLANDS
Website doel:
lichamelijk beperkten een verzorgde vakantie geven voor een betaalbare prijs

PERSBERICHT

Borne, 19 mei 2011

Mensen met lichamelijke beperking kunnen zorgeloos en betaalbaar op vakantie

Opening unieke aangepaste vakantiewoning in Borne

Een zorgeloze en betaalbare vakantie voor mensen met een lichamelijke beperking. Vanaf zaterdag 28 mei is het mogelijk in Borne. Op deze dag wordt een unieke vakantiewoning geopend waarbij de bouw en inrichting zijn aangepast voor mensen met een lichamelijke handicap. De opening wordt verricht door Rob Welten, burgemeester van Borne en Joy van der Stel. Zij zelf beweegt zich voort in een rolstoel en laat als ondernemer zien welke mogelijkheden mensen met een beperking hebben. De vakantiewoning is een initiatief van de stichting ‘Drempelloos op Vakantie’, opgericht door de Rotaryclub Delden-Borne.

De vakantiewoning is volledig tot stand gekomen door giften, sponsoring en zelfwerkzaamheid van de leden van de Rotaryclub. “Drie jaar hebben we ons ingezet om de woning te realiseren en het geld bij elkaar te krijgen”, stelt Jan Cramer, voorzitter van de stichting Drempelloos op Vakantie. “De bijdragen zijn essentieel. Op deze manier kunnen ook mensen met een lichamelijke beperking voor een betaalbare prijs op vakantie. Door een handicap hebben zij vaak al hogere kosten, waardoor een vakantie er snel bij inschiet.”

Vakantiewoning

De vakantiewoning is geschikt voor twee personen met een lichamelijke handicap en drie andere vakantiegangers. De woning is met onder andere een traplift, een tillift, automatische buitendeur, verstelbare bedden en verstelbaar aanrecht speciaal aangepast. Cramer: “Al snel heerst er in een aangepaste woning de sfeer van een ziekenhuis. Voor ons was het dan ook belangrijk om te zorgen voor een gezellige en huiselijke sfeer. Mensen moeten al hun zorgen kunnen vergeten in de vakantiewoning. De locatie in het prachtige Twente op loopafstand van het station en het centrum van Borne draagt hier ook aan bij.”

Joy van der Stel

Door zuurstofgebrek tijdens de geboorte kwam Joy van der Stel zwaar spastisch ter wereld. De medici waren ervan overtuigd dat ze nooit een volwaardig leven zou kunnen leiden. Joy bewijst het tegendeel. Zij verplaatst zich in een elektrische rolstoel, functioneert geheel zelfstandig, heeft een eigen huis, een man, een dochter en een eigen bedrijf. Van der Stel is een veelgevraagd gastspreker voor uiteenlopende opdrachtgevers. Haar verhaal kent dan ook verschillende invalshoeken waarmee ze mensen probeert te inspireren om te kijken naar de mogelijkheden.

Stichting Drempeloos op Vakantie

Rotaryclub Delden-Borne heeft in 2008 het initiatief genomen om de stichting ‘Drempelloos op Vakantie’ op te richten. Aanleiding was het tiende lustrum van de serviceclub en de wil om een bijzonder project te starten. Na drie jaar heeft dit geresulteerd in de opening van een complete vakantiewoning. Rotaryclub Delden-Borne is een serviceclub die zich richt op het bijdragen aan een leefbare maatschappij. Uitgebreide informatie over de vakantiewoning en de boekingsmogelijkheden is te vinden op www.drempelloosopvakantie.nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor redactie:

U bent van harte welkom om aanwezig te zijn tijdens opening van de vakantiewoning. De opening vindt plaats op zaterdag 28 mei a.s. om 14.00 uur. Het adres is de Pasteurstraat 24 in Borne. Voor vragen kunt u contact opnemen met Rob van Dijk T: 06-19616071