Rotaryclub Almelo realiseert waterproject in Indonesië

burgerij
Plaats en land begunstiging
Yogyakarta in INDONESIA

In twee naast elkaar gelegen dorpen in de streek Gunung Kidul, gelegen op 30 km van Yogyakarta, op midden Java in Indonesië realiseert RC Almelo in nauwe samenwerking met RC Mataram in Yogyakarta een waterwinning project waar 800 volwassenen en kinderen van profiteren. Er wordt een nieuwe bron op 60mm diepte geslagen, transportleidingen aangelegd en opslagtanks geïnstalleerd. De lokale bevolking levert zelf een bijdrage door het verrichten van onder andere graafwerk.

Tijdens de aardbeving in 2006 zijn de bestaande bronnen weg geslagen waardoor de bevolking gedwongen werd om in het droge seizoen water in te slaan aan de oevers van een op 5km afstand liggende vervuilde rivier. Deze afstand wordt thans dagelijks te voet afgelegd over een heuvelig terrein.

De totale investering, met een doorlooptijd van 3 maanden, bedraagt $ 36.000. Dit bedrag werd bijeengebracht door RC Almelo ($ 10.500), RC Mataram ($ 2.500), District 1560 ($ 8.000) en The Rotary Foundation ($ 15.000) in het kader van het zogenoemde Global Grant programma.

Mede door een geringe maandelijkse financiële bijdrage van de bevolking is een permanente controle op de kwaliteit van het water en de betrouwbaarheid van de installatie, mogelijk gemaakt.

Nu halen de dorpsbewoners nog vervuild water langs de rivier. Straks krijgen zij schoon water dankzij dit Rotary samenwerkingsproject.

Op 11 mei 2015 is aan alle voorwaarden voldaan om met de realisatie te beginnen. Er is direct een begin gemaakt met een bezoek aan de dorpen, het informeren van de bewoners, afstemming met de grondeigenaar, het inspecteren van het gebied en het maken van afspraken met de uitvoerende aannemers. De constructie activiteiten zijn 22 mei gestart.Het is de verwachting dat het project eind oktober 2015 kan worden afgerond zodat de twee dorpen weer schoon drinkwater hebben.

P:\Data\RCAvz\ServiceProjecten\2015_0511_12295100.jpg

Leden van Rotaryclub RC Mataram (district D3410 Indonesië) vieren samen de goedkeuring van het project met gebed en een heerlijke maaltijd op 11 mei 2015.

P:\Data\RCAvz\ServiceProjecten\2015_0512_12205800.jpg

Op 12 mei 2015 worden de inwoners van het dorp geïnformeerd over de werkzaamheden van het project. De betrokken inwoners zijn erg blij en ondersteunen het initiatief van harte.

P:\Data\RCAvz\ServiceProjecten\2015_0512_11284700.jpg

Die zelfde dag is het gebied geïnspecteerd door het projectteam en is er afstemming geweest met de grondeigenaar.