Voorjaarsconcert kerkje Bloemendaal

jeugd
Plaats en land begunstiging
Bendery in MOLDOVA, REPUBLIC OF

Ook dit jaar hebben we in het kerkje van Bloemendaal weer een concert georganiseerd ten bate van de stichting Paint a Future.

De uitmuntende optredens werden dit jaar verzorgd door Bob van Asperen op clavecimbel en na de pauze door Oleg Fateev op bayan.

Paint a Future heeft de opbrengst dit jaar aangewend voor een vakantiekamp voor kinderen uit de woonkazernes in Bendery (Mongolië).

BOB VAN ASPEREN (Amsterdam 1947)

Na het voltooien van zijn gymnasiumopleiding studeerde Bob van Asperen klavecimbel en orgel aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Gustav Leonhardt en Albert De Klerk.

Bob van Asperen is docent klavecimbel en basso continuo aan het Conservatorium van Amsterdam, de Piccola Accademia di Montisi in Toscane, en de nieuwe Academie voor Oude Muziek St. Petersburg. Al vele jaren geeft hij recitals op klavecimbel, orgel en clavichord in festivals over de hele wereld.

Hij nam zo’n 70 solo cd’s op voor EMI, Teldec, Sony en Aeolus. Opnamen, die bekroond werden met prijzen als de Edison, de Deutsche Schallplattenpreis en de Ondas de Musica. De Franse Suites van J.S. Bach, gespeeld op een clavecimbel van Christian Vater, werden opgenomen in het Germanisches Nationalmuseum in Neurenberg.

In zijn Louis Couperin Edition, neemt Bob van Asperen het volledig werk op van Louis Couperin. Onlangs verscheen daarvan het tweede deel, gespeeld op het Vaudry clavecimbel uit 1681. Bob van Asperen treedt ook op als dirigent. Hij dirigeerde het European Community Baroque Orchestra en het Orchestra of the Age of Enlightenment. In Frankrijk dirigeerde hij een serie uitvoeringen van de Matthäus Passion met historische instrumenten.

Het KLAVECIMBEL

Het klavecimbel is een snaarinstrument dat met toetsen bespeeld wordt. Vóór het ontstaan van de piano waren het klavecimbel en het pijporgel de belangrijkste toetsinstrumenten. In tegenstelling tot de piano, waar bij het aanslaan van een toets een hamertje tegen de snaar slaat, wordt bij een klavecimbel de snaar getokkeld door middel van een pennetje, vergelijkbaar met een gitaar of een harp. Oorspronkelijk werden voor deze pennetjes ganzenpennen gebruikt.

OLEG FATEEV (Moldavië 1967)

Oleg Fateev werd geboren in Moldavië (voormalige Sovjet-Unie). Na een studie aan het muziekcollege te Tiraspol in Moldavië vervolgde hij zijn opleiding aan de Russische Muziek Academie Gnesin in Moskou. Hij studeerde af als bayanspeler en dirigent. In 1996 vestigde hij zich in ons land, waar hij inmiddels een groot aantal soloconcerten heeft gegeven.

Oleg’s solorepertoir omvat speciaal voor bayan geschreven Russische stukken, arrangementen van Russische volksmuziek, bijzondere bewerkingen (met jazzinvloeden) van Moldavische melodieën en klassieke werken. Daarnaast speelt hij eigen composities.

Hoewel Oleg van huis uit bekend was met de jazz, raakte hij pas toen hij in ons land woonde echt gefascineerd door deze muziek. Bij hem rijpte toen het idee jazz en Moldavische muziek te combineren: Moldavische lyrische volksmelodieën en improvisaties.

Sinds 1998 heeft Oleg Fateev een eigen trio. Het trio speelt voornamelijk volksmelodieën en oorspronkelijke dansritmen uit Moldavië (en Rusland en Bulgarije), eigenzinnig gearrangeerd en aangevuld met jazzinvloeden.

Naast concerten met zijn trio en soloconcerten speelt Oleg Fateev ook in theaterproducties. Hij begeleidde Herman van Veen en Jeroen Willems.

De BAYAN

De bayan is een chromatische knoppenaccordeon. Het instrument is aan het begin van de twintigste eeuw ontworpen door P.E. Sterligov en enkele andere Russische instrumentmakers. Het is genoemd naar de oud-Russische dichter, zanger en musicus Boyan. De gewone bayan wordt vervaardigd met 52 knoppen aan de rechterkant en 100 basknoppen aan de linkerkant. De toonomvang is meer dan vier octaven.

PAINT-a-FUTURE
De Stichting Paint-a-future is opgericht door kunstenaar Hetty van der Linden. Zij reist de hele wereld over om kinderen hun droom te laten schilderen met de belofte, dat die droom op een goede dag waarheid kan worden. De tekeningen van de kinderen worden door een wereldwijd netwerk van bekende kunstenaars uitgewerkt. De opbrengst van de verkoop van de kunstwerken komt geheel ten goede aan het realiseren van de kinderdromen. De werken zijn te zien in de galerie van Paint-a-future aan de Lindengracht 93 in Amsterdam. De kunstwerken kunnen daar niet alleen worden gekocht, maar ook gehuurd. De stichting heeft ook de beschikking over een rijdende galerie: de Gallery Bus. De bus (die aan één kant is beschilderd door kinderen uit Amsterdam en aan de andere kant door kinderen uit Bendery) rijdt niet door heel Nederland, maar steekt soms ook even de grenzen over.