sollicitatieproject

< terug naar overzicht

Projectgegevens

Datum project
17 april 2014
Netto resultaat
€ 0,00
Jaar van begunstiging
2014
Plaats project
Lyceum Visser "t Hooft Leidsche Hout, Leiden
Website project
www.rotary.nl/leidemam
Verantwoordelijke
Aart Haitjema
Tijdsinvestering
Personen nodig
Club
Leiden AM
Regio
Leiden-Wassenaar
District
District 1600 RI

Soort project

Rotary Foundation
Nee
Soortcode
training

Doel project

Doelcode
jeugd
Plaats en land begunstiging
Lyceum Visser 't Hooft Leidsche Hout in NETHERLANDS

MERGEFIELD First Aart MERGEFIELD Last Haitjema

Sollicitatieproject Lyceum Visser ‘t Hooft

RC Leiden AM

3 juni 2014

EVALUATIE: WAT GING GOED

Agnes

De kennisoverdracht en de interactie met de leerlingen. Het is ons gelukt om de aandacht van de leerlingen te trekken en vast te houden. Ook is het ons gelukt om het belang van een goede voorbereiding op een sollicitatie over te brengen. En we hebben alle brieven kunnen bespreken. Ze gaven na afloop zowaar aan iets te hebben opgestoken! "Echt waar joh, ik heb echt iets geleerd vandaag!" In de gang op weg naar het toilet hoorde ik een paar meiden zeggen: we hadden haar!  Dag mevrouw, zoekt u het toilet? Dat is daar! ! Toen ik op mijn fiets stapte werd ik door de 2 grootste praatjes makers uitgezwaaid: Dag mevrouw! En bedankt he! ......Ja jongens, graag gedaan! < Dat was leuk wegfietsen!>

Wat ook super ging was de samenwerking met Marjolein. We voelden elkaar feilloos aan en waren in staat om soepel onderling te schakelen.

Marjolein

Ondanks dat wij een grote groep hadden (9 leerlingen) met een aantal vrij drukke leerlingen, is iedereen toch aardig "bij de les gebleven". Omdat er meteen grote weerstand was tegen het voeren van een sollicitatiegesprek ten overstaan van de hele groep, hebben we besloten de brieven uitgebreid per persoon te behandelen en naar aanleiding daarvan een vraag aan de leerling te stellen. Zo kon op een relatief veilige manier toch geoefend worden met het beantwoorden van vragen. Ook hebben we n.a.v. de brieven tips gegeven over de brief zelf (doel is uitgenodigd te worden voor een gesprek) en aangegeven wat voor vragen je kunt verwachten en hoe je je daar op kunt voorbereiden.

Ik vond het leuk te zien dat de leerlingen door de behandeling per brief, de brieven steeds beter zelf konden corrigeren: ze pikten dus goed op wat juist wel en wat minder goed is om in een brief te zetten. De leerlingen gaven elkaar ook goed feedback op de brieven door bijvoorbeeld aan te geven waarom ze iemand nu juist wel of juist niet zouden uitnodigen voor een gesprek. M.b.t de taalkundige en lay-out aspecten was de feedback soms wat hard en moesten we wel eens aandacht vragen voor wat er wel goed was in de brief. Daar werd dan gelukkig goed op gereageerd, zodat de betreffende leerling ook nog wat positiefs te horen kreeg.

Agnes kon haar ervaring met sollicitanten goed delen met de groep. Zo was (in het kader van :"je plek kennen") het voorbeeld van een sollicitant die zich wel erg vrij opstelde door Agnes een kopje thee aan te bieden zeer aansprekend.

Erg leuk dat iemand terug kwam om een hand te geven om ons te bedanken en dat de laatste leerlingen in de klas dat toen ook deden.

Jan M

Ik vond de voorbereiding van de school maar ook van jou voortreffelijk. (Wel

iets aan de te late kant)

Goede ruimtes met voldoende gelegenheid om zelf te kiezen voor indeling van

het meubilair. Wij kozen voor een V opstelling. Waardoor de leerlingen goed

zicht hadden op ons en op elkaar. Samen met Rita konden wij een gevarieerd

zicht op de werkelijkheid geven.

Mijn inschatting was dat de leerlingen zich gewillig zouden opstellen. Maar

de belangstelling was optimaal en mede door de voorbereiding van de leraren

hadden ze een redelijk beeld van wat ze konden verwachten.

Tot slot hebben wij wat individuele aanwijzingen gegeven die vooral

betrekking hadden op persoonlijke presentatie. Ik kreeg de indruk dat ook

dat zeer op prijs werd gesteld.

Gevoelsmatig denk ik dat het voor herhaling vatbaar is.

Evert

- voorbereiding plan school en Vz Jeugdcie prima

- briefing Rotary deelnemers vooraf duidelijke toegevoegde waarde

- feitelijke voorbereiding school (juiste brieven in juiste lokaal,

voldoende

 exemplaren voor de kinderen) moet scherper (eerder afgerond zijn en niet

 tijdens binnenkomst van leerlingen gebeuren.)

- leerlingen hebben een redelijk beeld van wat ze mogen verwachten

- omwisseling programma onderdelen was van toegevoegde waarde

- binnenkomst geïnteresseerde leraren tijdens sollicitatiegesprekken zelf

 werkte verstorend op[ kinderen. Tijdens plenaire discussie geen probleem.

- leslokaal accommodatie goed

-

groot enthousiasme bij mij

Monigue

Leerlingen waren voorbereid, hadden de brief gemaakt. Aantal kinderen per groep was prima, daardoor kon je iedereen er bij houden. Voldoende tijd.

Rita

Wij maakten een opstelling waarbij Jan en ik "officieel" op enige afstand

zaten van de groep van 5 in een V voor ons.

Gaf lucht en overzicht voor alle partijen.

De mix van strengheid, inspiratie en stimulans werkte prima.

De ervaring van Jan als ondernemer (v/h parfumerie, drogisterij)

combineerde heel mooi met mijn inzichten.

Wij stelden ons voor en nodigden uit om te solliciteren maar legde daar

niet te veel druk op.

Vooraf hadden we al min of meer onze kandidaat,een jongen, gekozen, dus

gaven we die maar als eerste de beurt.

Omdat er 4 jongens waren en 1 meisje, werd zij vervolgens aangesproken.

Daarna kwamen beurtelings alle andere brieven aan bod.

Jan's confrontaties over houding, aankleding, aanpassingsvermogen en taal

in de brieven gaven mij weer ruimte om te verdiepen, te stimuleren.

Rondvraag op het eind aan ieder individueel: Wat moet jij vooral niet doen

Harriette

De organisatie. Goed voorwerk van Aart. Goede ontvangst op school.Wij hadden een leuke groep leerlingen ( als ik de anderen beluister hadden wij niet te klagen)

Volgens mij hadden jij en ik goede afspraken mbt het leiden van de groep. Van tevoren kernvragen afgesproken en wie welke leerling zou interviewen

EVALUATIE: WAT KAN BETER

Agnes

De voorbereiding van de leerlingen op wat komen ging. "Ik weet echt niet wat we gaan doen". "Wat verwacht u van ons?" Niet van iedereen waren brieven beschikbaar en er waren te weinig exemplaren. Misschien ook een iets kleinere groep? Toen ze opstonden dacht ik: oh, ik had nog iets over hun kleding tijdens een sollicitatiegesprek willen zeggen.

Marjolein

De verdeling in groepen: wij hadden een wel erg grote groep.

Wij hadden ook 3 leerlingen die niet op ons lijstje stonden, waarvan 2 leerlingen helemaal geen brief hadden ingeleverd en 1 leerling wiens brief zoek was en pas op het laatste moment tevoorschijn kwam.

De leerlingen hadden de brieven van elkaar niet gelezen en moesten die tijdens de bijeenkomst lezen, terwijl er niet genoeg setjes voor iedereen waren: men moest dus bij elkaar kijken, hetgeen de concentratie niet bevorderde.

Door de sterke weerstand tegen het oefenen van een gesprek kregen wij de indruk dat deze leerlingen daar niet op waren voorbereid. Zij gaven ook aan dat zij eigenlijk niet wisten waar dit blokuur over zou gaan. Misschien kan het oefenaspect wat meer benadrukt worden, hoewel ik mij realiseer dat deze houding ook voorgewend kan zijn.

Jan M

Wat beter kan is wat aandacht geven aan het financiële deel.

De beloning. Salaris - vakantiegeld - hoe om te gaan met fooien - misschien

loonbelasting terugvragen, enzovoort.

Monique

Misschien is het leuk om volgende keer door ons zelf een advertentie (of een paar) op te laten stellen, dan wordt het nog echter. Zeker als we ook in de advertentie een website vermelden om te kijken of ze daar naar gekeken hebben voordat de brief geschreven wordt en of ze er in het gesprek op terug komen. Moet ook wel in het programma van de docenten passen. Verder heb ik niet zoveel op- of aanmerkingen, het ging goed, ook met deze advertenties.

Harriette

Misschien goed van tevoren als groep een vooraf bespreking te hebben, in aansluiting aan het ontbijt of voorafgaand aan het diner. Er was toch teveel last minute werk.

Sommigen van ons hadden de stukken niet of niet compleet, dan wel niet gelezen

Betere afspraak met de school. Dhr. Stedehouwer en collegae hebben de leerlingen niet goed voorbereid.

Wij gingen heel serieus aan de slag en dat was min of meer een shock voor de leerlingen die het meer als een uurtje les, spielerei zagen. Ze waren ook verbaasd dat het 2 uur duurde.

Inhoud brieven moet anders, alleen naar waarheid . Goed Nederlands woord gebruik.