Daaf Dijkstra Muziektent Schoonhoven

Plaats en land begunstiging
Schoonhoven in NETHERLANDS

muziektent 02 olivier van noortplein

Tot de jaren vijftig was Schoonhoven de trotse bezitter van een muziektent, die de bakermat vormde voor een rijk cultureel stadsleven. Een muziektent hoort thuis in een creatieve stad met een rijke muziekhistorie zoals Schoonhoven. Daarom heeft de Rotaryclub Schoonhoven besloten om in het kader van haar 50 jarig lustrumfeest de muziektent in Schoonhoven terug te brengen. De Rotary heeft dit niet alleen gedaan maar met steun van heel veel bedrijven, verenigingen, gemeente, vrijwilligers en scholen. En na 5 jaar staat de muziektent Schoonhoven er: nog mooier dan ooit kunnen dromen! Een mooi cultureel, muzikaal middelpunt voor een nieuwe gemeente.”

De muziektent in het Springerpark wordt gebruikt voor hoogtijdagen zoals Koningsdag en Bartholomeusdag maar ook voor vele andere evenementen, optredens en concerten. En wat te denken als nieuwe trouwlocatie? Met de bouw van de muziektent in het Springerpark wordt nu deels voldaan aan de inzichten die Leonard Springer(1855-1940) had met betrekking tot de inrichting van een park in “Engelse” landschapsstijl. Zoals wij in een door de Historische Vereniging Schoonhoven gepubliceerd artikel over Springer ondermeer kunnen lezen: “Het traditionele wandelpark bevatte alle gebruikelijke ingrediënten van vermaak voor de gegoede klasse. Een restaurant, een vijver die de boomgroepen weerspiegelt, en waar men de eendjes kon voeren, een muziektent, een steiger en slingerpaden”.

De Schoonhovense Dizzizjazz, Tavenu, Brass Band Schoonhoven en Jamai lieten zaterdag 30 augustus 2014 (bij de ingebruikname) horen en zien dat dit prima gaat lukken in de mooie muziektent. Heel veel belangstellenden stonden onder het genot van een hapje en drankje te genieten van het muziekfeest.

De Muziektent Schoonhoven heeft de naam ‘Daaf Dijkstra’ gekregen. Daaf Dijkstra (1902–1989) was naast zijn functie als directeur van de Goudse Waterleiding Maatschappij zeer maatschappelijk betrokken. Hij was een actief en geliefd lid van Rotary Club Schoonhoven. Daaf Dijkstra was erg geïnteresseerd in zijn medemens. Andersom had zijn omgeving en vele Rotarians veel sympathie voor hem. Na het overlijden van zijn vrouw Stien kreeg Daaf Dijkstra veel steun van de Rotary. Als dank voor deze steun liet hij bij zijn dood aan zijn Rotaryclub een substantieel bedrag na. Dit legaat is destijds ondergebracht in een aparte Stichting met de naam: Daaf Dijkstra Fonds. Uit dit Fonds werd jaren achtereen geld aan goede doelen geschonken. Mede door een schenking aan de Stichting Muziektent Schoonhoven kon de muziektent worden gerealiseerd.

header muziektent

Het hele project heeft 5 jaar (2009-2014) geduurd van idee tot realisatie.